ČAS ČARODĚJNIC 3: KNIHA ŽIVOTA

1:42 PM

Recenzi na první díl najdete zde.
Můj názor na druhý díl si můžete přečíst tady.

Autorka: Deborah Harkness | Nakladatelství: Laser | Počet stran: 512 | Měsíc a rok vydání: 06/2019

Anotace: Závěrečný díl světově úspěšné trilogie. Hlavní hrdinové a milenci, čarodějnice Diana Bishopová a upír Matthew Clairmont, se vracejí v čase z alžbětinského Londýna zpět do naší současnosti. Diana je těhotná a o to víc odhodlaná bránit se proti těm, kteří chtějí ukrást a zneužít tajemství objevené čarodějnicemi v dávných dobách a ukryté v tajemném Ashmoleově svazku. Než se však Dianě a Matthewovi podaří odhalit obsah tajného rukopisu alias Knihy života, musí uhájit i svůj zakázaný vztah.

Moje pocity: Třetí díl byl stejně bezva jako ty předchozí. Mám prostě pro tuto sérii nějakou nevysvětlitelnou slabost. Jeden by si řekl, že éra upírů je dávno pryč, ale teď se asi blíží jejich comeback. Jay Kristoff (Nikdynoc, Illuminae) píše knihu o upírech a jednu vydá i Renée Ahdieh (Pomsta a rozbřesk, Plameň v hmle). No, upíři se asi pomalu vrací do srdce i mě 🤭. Zvlášť tedy v podání Matthewa Goodea 😊. Dále pozor na spoilery na DRUHÝ díl. 

"A co se mě týče, představa, že se zase jednou stanu rukojmím, jako by mi vlila do žil novou krev." - Ysabeau

"Když táta mluvil o Ysabeau jako o své generálce, smáli se tomu jen lidé. Všichni upíři věděli, že je to svatosvatá pravda."

Od začátku knihy se celé série blíží do finále, takže mi tahle kniha přišla asi nejakčnější ze všech tří, i když stále to bylo dost pomalé a rozjelo se to hlavně na posledních 100 stránkách, což už byla závěrečná pětina knihy. Kniha života se odehrává v současnosti, kde Diana s Matthewem musí čelit Kongregaci, pátrat po zbývajících stránkách z Knihy života a původu čarodějnic. V předchozím díle jsme se totiž dozvěděli, že Kniha života je celá vyrobena z těl upírů, démonů a čarodějnic, což v současnosti vyžaduje pečlivé prozkoumání DNA té jedné stránky, kterou už naše postavy mají v držení. Pak je tu ještě ta celá otázka varu krve - kde se bere, za jakých podmínek se projeví a jestli je možné jej vyléčit. No, a aby toho nebylo málo tak se řeší ještě otázka, jak je možné, že je čarodějnice těhotná s upírem. Navíc se objevuje pár nových postav a některé postavy z minulosti (z 16. století) jako Gallowglass, za což jsem byla moc ráda. Je to můj oblíbenec 🙂 a jsem moc zvědavá, kdo ho bude hrát v seriálu. Začali totiž už natáčet druhou sérii, která pokryje druhou knihu. Třetí série stejnojmenného seriálu byla objednána také.

Na celé této knižní sérii mě rozhodně nezklamaly vedlejší postavy. Ysabeau a její resting bitch face, plus jak všemu vládne železnou rukou. Dianin kamarád Chris a jeho přezdívky pro všechny jeho studenty v laboratoři. Je pro něj jednodušší si pamatovat přezdívky než jména takže jim říká: Kádinka, Scullyová, Smrt, Chemka, Sherlock, Kosťák, Mulder, Game Girl, Xbox, Sedmikráska a Matthewovi začal přezdívat Oxford. Zrovna tak jsem si zamilovala ráznou Miriam, která ve třetí knize mimochodem nosí boží trička, a doufám, že je hezky zahrnou do třetí řady seriálu. Zajímalo by mě, kde je Miriam kupuje nebo jestli si je navrhla sama 😄.

Dveře se prudce otevřely. Dovnitř vpochodovala drobná žena ve fialové minisukni, vysokých červených botách a černém tričku s nápisem UHNI - CHYSTÁM SE NA EXPERIMENT.

Miriam stála s rukama v bok a usmívala se. Pod decentním tmavomodrým sakem měla triko téže barvy s nápisem VĚDA: VŠECHNO NIČÍ UŽ OD ROKU 1543, s vyobrazením jednorožce, s aristotelovským znázorněním nebe a s náčrtkem Boha s Adamem z Michelangelovy Sixtinské kaple. Všechny tři výjevy byly přeškrtnuty červenou čárou vedoucí z levého horního do pravého spodního rohu.

Další mou oblíbenou postavou se stal Ferdinand a nesmím také zapomenout třeba na Phillipa, který byl hlavně ve druhém díle. Deborah Harkness prostě píše úžasný a vtipný vedlejší postavy 🙃, díky kterým mě to čtení tolik baví.

"Matka Tereza je po smrti," zašeptala jsem a projela jsem kartu čtečkou. "Já vím. Když Chris formuloval požadavky na nového vedoucího laboratoře, uvedl jako kvalifikační kritérium ´matka Tereza nebo Mussolini´. Samozřejmě jsme to přepsali. Oddělení lidských zdrojů by něco takového nepřijalo." "Jak říkal Chris svému poslednímu vedoucímu?" Skoro jsem se bála zeptat. "Caligula." Kádinka si povzdychla. "Moc se nám po ní stýská."

Pobavily mě i narážky na známé teen upířiny jako Buffy a Stmívání 😄.

"Zajímavé, v Buffy, přemožitelce upírů nikdy žádný upír nikoho nezbouchnul. Dokonce ani Spike. A bůhví, že ho antikoncepce nezajímala." - Chris

"Nemám upíří zuby. A ještě něco: netřpytím se - nikdy jsem se netřpytil."

V Knize života se Diana konečně pořádně zbavuje strachu a přijímá sama sebe. Začíná používat svojí moc a stává se pořádnou čarodějnicí.  To je moc bezva! Třetí díl byl solidním zakončením této série. Konečně dostaneme odpovědi a celé se to hezky uzavře, vše do sebe zapadne. Během čtení jsem se neodvažovala tipovat, jak to celé skončí. Závěr uměl i překvapit 🙂.

Asi je vám jasné, že to dopadlo dobře. Jen by mě zajímalo, jak to vlastně bylo dál s Dianou a Matthewem. Nechala se Diana časem proměnit v upírku či zestárla? A co pak bylo s Matthewem? Tyhle odpovědi mi tam chyběly. Na druhou stranu to vlastně dává prostor pro čtenářovu představivost 😄. Můžete si domyslet podle sebe, jak to s nimi ohledně délky společných let dopadlo.

O celé této sérii mohu říct, že některé věci jsou možná až moc šílené (prostě WTF) a zamotané, a nějak se to natahuje (jako rozteklý sýr), je to moc popisné (autorka se vyžívá v popisech snad všeho) na úkor dynamiky a akce, ale celkově mě to bavilo. Atmosféru to má parádní. Autorka obratně zahrnuje do příběhu spoustu informací, ať už od DNA a různých genetických odchylkách, tak války, politiku, umění, knihy. Myslím, že to zvládá na jedničku a díky ní jsem přišla na chuť kombinaci "věda, magie a alchymie". Navíc jsem si zamilovala spoustu postav. Myslím, že pokud vás budou Diana a Matthew rozčilovat, tak si tam ale stejně najdete jiné oblíbence, díky kterým si čtení užijete 🙂. Vedlejší postavy pro mě byly výborným okořeněním příběhu 🙃 o zvláštní čarodějce a přehnaně ochranářském upírovi. Doporučuji těm, kteří touží po historičtější fantasy a něčem, co není YA. Mno... a samozřejmě fandům upírů, čarodějnic a démonů 😉.


Za knížku k recenzi moc děkuji nakladatelství Euromedia a značce Laser. Koupit ji můžete zde.



You Might Also Like

0 komentářů