POMSTA A ROZBŘESK: HORKÉ NOCI A HEDVÁBNÝ PROVAZ

3:01 PM

Autorka: Renée Ahdieh | Nakladatelství: COOBOO | Počet stran: 400 | Datum vydání: 12.9. 2016

Anotace: Jediné, co stojí mezi Šeherezádou a smrtí, je příběh.
V napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci si násilnický kalif bere každou noc novou dívku a hned ráno ji nechává pověsit. Když takto skončí i šestnáctiletá Šíva, rozhodne se její přítelkyně Šeherezáda pro pomstu. Dobrovolně se stane vládcovou další ženou. Je odhodlaná zůstat nejen naživu, ale také ukončit jeho hrůzovládu jednou provždy. Zjišťuje však, že kalif je jiný, než si myslela…

"... Dožiju se zítřejšího západu slunce. Jen si nemysli. Přísahám, že se Dožiju tolika západů slunce kolik bude potřeba a pak tě zabiju. Vlastníma rukama."

Moje pocity: Tuhle knížku jsem četla v podstatě už dávno (v únoru 2018) a teď jsem se jí rozhodla vytáhnout na světlo a něco k ní sepsat. Tenhle retelling na Příběhy tisíce a jedné noci si to totiž vážně zaslouží. Přečetla jsem jí za jednu jedinou noc, takže teď ještě těch 1000 nocí k tomu 😄.

Prostředí orientu 🐫🐪 je vykresleno velmi obratně. Čtenáři se tak snadno představuje. To autorka zvládá na jedničku. Ať už popisuje delikátní jídla, z kterých se sbíhají sliny, bohaté oblečení nebo svůdné paláce. Unese vás do světa malovaného žlutou, oranžovou a červenou... do světa, kde byste se mohli dotknout písku a cítit, jak vaši kůži spálí teplo. Na konci knížky je přehled arabských slovíček, které krásně dokreslili celou tu atmosféru, která čtenáře opravdu pohltí 🙂. Je asi úplně jedno jestli budete knihu číst v zimě, či v létě, i když za horkých letních nocí bude toto opravdu perfektní čtení. Tahle knížka vás na magickém létajícím koberci odnese do kouzelného světa s bohatou východní kulturou. Budete se cítit jako v exotické pohádce, u které budete chtít, aby nikdy neskončila.

"Měl jsem kdysi tisíc tužeb. Ale v mé jediné touze znát tebe se rozplynulo všechno ostatní."

A o čem že to je? Každou noc si Chálid, kalif Chorásánu, bere za ženu novou dívku a za každého rozbřesku ji nechává oběsit na hedvábném provazu. Hlavní hrdinka, statečná Šeherezáda, že rozhodne, že pomstí svou kamarádku Šívu a dobrovolně se přihlásí, že se stane další manželkou vládce. Jejím jediným cílem je zabít krvežíznivého tyrana a zbavit tak Chorásán tohoto monstra. Nečeká ovšem, že jí Chálid o úsvitu nezabije a nechá jí naživu. Šeherezáda přirozeně začne spekulovat nad tím, proč jí kalif ušetřil a jestli přeci jen nemá srdce. Šazí začne být rozpolcená. Rozhodně nečekala, že jí zradí její srdce a začne k Chálidovi chovat city. Samozřejmě, že příběh se časem přirozeně komplikuje, objevuje se magie a zaplétají se do toho další postavy, ale asi je vám jasné, jak to dopadne 🙂💗.

Tato YA nádhera obsahuje milostný trojúhelník, ale mě byl naprosto ukradený. Já Šeherezádu viděla jedině s Chálidem. Tárika jsem si nikdy neoblíbila a upřímně mě vůbec nezajímal. Jeho části mě celkem nudily (chtěla jsem se rychle vrátit za Chálidem) a hlavně nerespektoval přání Šazí. To fakt ne! 🙈 Jinak si mě postavy získaly. Líbilo se mi, že se Šazí nezamiluje do Chálida ihned, ale stále myslí na svou přítelkyni a pomstu. Neustále přemýšlí nad tím, co by měla udělat. Při čtení prostě s ní a jejím vnitřním bojem prostě cítíte. Líbilo se mi, že je loajální a zesnulá kamarádka je pro ní více než jeden chlap 🤭. Je to správná svéhlavá hrdinka a bystrým mozkem a ostrým jazykem. Nebere si žádné servítky, nedá se, je poctivá, protřelá a poradí si s životem v ulicích města🙃. Šazí se prostě vyzná.

"Ty ode mě doopravdy čekáš, že budu dýchat ve světě, ve kterém chybí vzduch?"

Chálid, kalif Chorásánu a král králů, není mužem mnoha slova, ale ta která používá, si vybírá moudře, s rozmyslem. Na něm je super inteligence a jeho schopnost číst v lidech. Hned se dostal na seznam mých knižní přítelů 🤭. Rozhodně bych tam brala víc scén s Chálidem a Šazí spolu. Jejich společné momenty jsou perfektní. Tahle pomalu rozhořívající se romance mě prostě udržovala v napětí. Jejich rozhovory, při kterých je ve vzduchu patrné napětí a jiskření stojí za to. Navíc příběhy, které Šíva vypráví jsou moc zajímavé, možná by jich mohlo být i trochu více 🙂. Bavily mě a spolu s Chálidem jsem vždycky čekala na pokračování. Je mi jasné, že si budu muset původní Příběhy tisíce a jedné noci brzy přečíst. Nechápu, že jsem to za tu dobu od dočtení knihy ještě neudělala 🤭.

"Některé věci v našem životě existují jenom na prchavý okamžik. A my je musíme nechat odejít, aby svítily na jiných nebesích."

Tahle knížka má jednoduše velmi poutavou a zajímavou premisu, která vás u toho udrží. Krásně to odsýpá a zápletka se opravdu povedla. Chálidovo tajemství vám totiž nedá spát a budete chtít co nejdříve vysvětlení. Tahle knížka mě okouzlila. Rozhodně doporučuju.

PS: Na gifech můžete vidět jako Šazí Naomi Scott z Aladdina a jako Chálida tureckého herce Ekina Koçe z historického drama The Magnificent Century: Kösem což je volné pokračování Velkolepého století.


Co v knížce vás přinutí přečíst ji na jeden zátah, protože ji jednoduše nemůžete odložit? 🙂




You Might Also Like

2 komentářů

  1. Vybrala sis pro ni (recenzi, myslím) i velmi příhodný čas, co se týče období a teplot ... asi jako já, když jsem vloni v těch nechutných vedrech četla Poušť v plamenech. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jj, vedra a Velkolepé století: Kosem mě inspirovali 🙂🤭😁. Půjčovala jsem ti to nebo ne?😁 Bych potřebovala, abys taky měla goodreads a já měla přehled 😁 hmmm, že bych tě k tomu nějak dokopala (asi jako k založení IG 🤭) 😈😈😁

      Delete