ČAS ČARODĚJNIC 2: STÍN NOCI

3:59 PM

Recenzi na předchozí díl si můžete přečíst tady.

Autorka: Deborah Harkness | Nakladatelství: Laser | Počet stran: 536 | Měsíc a rok vydání: 04/2019

Anotace: Pokračování Času čarodějnic, literární senzace roku 2011, a druhý díl z plánované trilogie zavádí Dianu a Matthewa do temných uliček alžbětinského Londýna, v nichž se to jen hemží špióny, lstmi a úskoky, kde pátrají po čarodějnici, která by Dianu naučila lépe ovládat její magické schopnosti, a hledají stopy vedoucí k tajemnému svazku č. 782. Do hry však znenadání vstupuje mysteriózní spolek starých Matthewových přátel známý jako Škola noci a Matthew a Diana se vydávají na podivnou cestu, která je zavede až k 1500 let starému upírskému tajemství…

Moje pocity: Jak už jsem psala u prvního dílu, tato série se poněkud vleče. Čte se to pomalu, nicméně i tak to člověk chce číst 😄. Je na tom něco poutavého. Asi to bude tím, že to prostě není YA, ale fantasy s příměsí historie, magie, alchymie a vědy.

"Upír potká holku, upír holku kousne, holka je hrůzou bez sebe z toho, že upíři skutečně existují. Sex, krev, majetnické chování - to všechno přijde ráz na ráz."

Na druhém díle je super ta výprava do roku 1590, kde se odehrává naprostá většina knihy. Tohle oživení je super a těšila jsem se na to od dočtení prvního dílu. S Dianou a Matthewem se podíváme do Alžbětinské Anglie a poté také do Prahy za dob Rudolfa II. Ta mi od pohlédnutí na seznam postav na začátku čtení ihned dávala smysl. Rudolf II. byl velký milovník umění a podporovatel věd. Rudolf, který věřil astrologii a alchymii, udělal z Prahy své sídlo a sezval do ní významné osobnosti. Praha se tak stala významným střediskem vědy. Výprava za velkým mecenášem alchymie prostě do této knihy neskonale zapadla 🙂. V Praze se to alchymisty jen hemží. V Anglii, který je zachycena velmi poutavě, se to pro změnu jen hemží Matthewovými přáteli, z kterých mi šla místy hlava kolem. Ti pánové neumí chvíli mlčet 🤭🤣. Tady mi ani ten přehled na konci knihy místy moc nepomohl. Různá oslovení, různé tituly a hlava se mi raz dva protáčela dokolečka. Deborah Harkness se jako historička opravdu vyzná a do své trilogie zapojuje spoustu doložených historických osobností. V prvním díle šlo hlavně o zmínky, teď se s některými potkáme osobně. Kromě Alžběty I. a Rudolfa II. se ve Stínu noci seznámíme s Christopherem Marlowem, Edwardem Kelleyem a možná se na skok zastaví i William Shakespeare. Ve zmiňovaném seznam postav na konci knihy jsou mezi těmi čistě vymyšlenými vyznačeny historicky doložené postavy 😉.

Matthew mi v druhém díle už tolik nelezl na nervy. Přemýšlela jsem, jestli se zklidnil, ale spíše jsem si prostě zvykla a přijala to jeho poroučení a potřebu rozhodovat jako upíří přirozenost. Matthew je v minulosti jako doma a zjistíme o něm další spoustu věcí. Je to totiž nejen vědec, upír, válečník, ale také špeh a člen Kongregace. Pokud jde o Dianu, jsem ráda, že se konečně dozvíme více o její magii a o tom, co je vlastně Diana zač.

"Většina fiktivních upírů má srdce ze zlata, až na občasné výbuchy žárlivosti a následně roztrhání soka na kusy."

A i když mi chyběly tety, jejich čarovný dům, Matthewova matka Ysabeau a vlastně celá ta jejich nadpřirozená parta v současnosti, tak v druhém díle mi to vynahrazovali zase jiné postavy. A to hlavně Matthewův otec Phillipe de Clermont a synovec Gallowglass. Matthew má prostě povedenou rodinku 🤭😄. Právě a nejen vedlejší postavy dodávají této sérii na jedinečnosti. Alespoň za mě ano 🙂. U scén s Rudolfem II. jsem se musela pěkně smát a přiznám se vám, že jsem tam celou dobu viděla Jana Wericha z Císařův pekař - Pekařův císař. Ostatně, v tom filmu také měli Golema a magistra Kelleyho 😄.

Oproti prvnímu dílu mi přišlo, že tu není tolik popisů vůní a chutí a také tolik vína 🍷. Nebojte, z knihy to úplně nezmizelo, stále se seznámíte se středověkou kuchyní, různými bylinkami atd, ale spíše si čtenář začne všímat popisů dobového oblečení a to do poslední spodničky. Život v minulosti je vykreslen barvitě 🙂. Líbilo se mi jak autorka zapojila Prahu a místa v ní, která jsou Čechům známá. Chytla jsem z toho chuť jet na výlet s knihou v ruce a hezky se po těch místech projít a podívat se jestli je autorka popsala věrně či ne.

"Nejhorší obludy vždycky vypadají jako obyčejní lidé."


Kniha je jako celek napsána čtivě a exkurze do minulosti mě nenudila, i když je v ní ještě méně akce než v prvním díle. Tato trilogie je prostě hlavně o historii, magii a alchymii. Pro někoho to může být nuda, ale fanoušci historické fantasy fikce, kteří spíše než akční scény hledají poutavou atmosféru, si jistě přijdou na své. Těm to bude stát za přečtení 🙂.

"Nesmysl. Ženit se uprostřed prolévání krve je v souladu s tradicí našeho rodu."

Jsem moc zvědavá, jestli druhou sérii nebudou náhodou natáčet i v Praze. Přece jen jsou tam odkazy na konkrétní budovy, zmínka o Staroměstském orloji... mno a to jinde podle mě prostě nenajdou. Neumím si moc představit, které prostředí by jim mohlo suplovat Prahu 16. století, když k nám ze zahraničí jezdí točit třeba historickou Paříž (18. století) protože samotná Paříž se jim na to nehodí. Když už Česká republika hraje Francii v Outlander a The Musketeers tak by jednou mohla hrát taky sama sebe 😊😉.


A když jsme u těch seriálů a měst... ani tentokrát jsem si u čtení nemohla pomoct a našla jsem tam podobnosti s jiným milovaným příběhem... a to s knižním/seriálovým Outlanderem (Cizinkou). Už z povahy věci se to prostě nabízí ➡ cestování časem. Nevěříte? Čtěte dále. 

🖤 Claire (zdravotní sestra  & chirurg, díky manželovi a strýci má i znalosti historie) i Diana (historička) jsou vzdělané ženy, které cestují do minulosti. V případě Claire ze Skotska 1945 do roku 1743. Diana s Matthewem cestují zpět do Alžbětinské Anglie, do roku 1590. S tím samozřejmě souvisí atmosféra knihy. Třeba s oblékáním to nemají děvčata nejjednodušší 🤭: spodničky, korzety... strašně vrstev.


🖤 Navzdory všem nadpřirozeným a politickým překážkám si staromódní muž a velmi moderní žena najdou cestu jeden k druhému. Jamie je z 18. století a Matthewovi pro změnu pár století je. Narodil se v roce 500, změněn na upíra byl ve 37 letech a od té doby je z něj úplný renesanční muž, který se přizpůsobuje dobu. Jamie je zas na svojí dobu nejen vzdělaný (umí několik jazyků, má nadání pro obchod...), ale také poměrně myšlenkově otevřený mladý muž. Zatímco Matthew je vědec, válečník, špeh, básník a díky tomu, že je upír tak v podstatě i historik, Jamie je Laird Broch Tuarach (zeman), voják & válečník, tiskař, podkoní, v podstatě i špeh a jednu dobu také obchodník s vínem. Mají toho chlapci hodně 🤭.


🖤 Jack Blackfriars mi silně připomněl Ferguse. Jack je sirotek, kterého Matthew chytne při kapsaření a Diana ho vezme k nim domů. Fergus neví, kdo jsou jeho rodiče, a žije v nevěstinci, kde krade hostům věci z kapes. Jamie Fraser ho najme, aby pro něj kradl dopisy. Společně s Claire se o něj starají jako o syna. Annie Undercroft, čtrnáctiletá čarodějnice, mi zase připomněla Mary Hawkins, patnáctiletou dívku s kterou se Claire potkává ve Francii. Oba páry (Diana a Matthew, Claire a Jamie) mají své "adoptivní" děti 🙂 o které se starají.


🖤 I když jde o jiné letopočty... něco je spojuje. V Čase čarodějnic se mluví o čarodějnických procesech ve Skotsku. V Cizince, která se odehrává ve Skotsku, jsme pak jednoho takového procesu svědkem, když je Claire obviněna z čarodějnictví.



Vidíte nějaké další podobnosti mezi Cizinkou a Časem čarodějnic? Kam do minulosti byste rádi cestovali? 🙂

Za knížku k recenzi moc děkuji nakladatelství Euromedia. Koupit ji můžete zde.


You Might Also Like

3 komentářů

  1. Takže je ti doufám jasný, že to budu chtít půjčit, že jo? ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je! 😁 A nastrkala jsem ti tam lístečky s poznámkama 🤭😄

      Delete