ČAS ČARODĚJNIC: MOJE NOVÉ GUILTY PLEASURE

2:18 PM


Autor: Deborah Harkness | Nakladatelství: Laser | Počet stran: 544 | Měsíc a rok vydání: 04/2019

Anotace: Historička a čarodějnice Diana Bishopová celý svůj život odmítala své nadpřirozené nadání. Očarovaný alchymistický rukopis však do jejího života vnese nevítaný příval magie a najednou se o ni zajímají nejen čarodějnice, ale i démoni a upíři. Záhy se po Dianině boku objeví i záhadný Matthew Clairmont, vědec, válečník a upír. Přestože mezi bytostmi panuje staleté nepřátelství, Diana a Matthew se jen s obtížemi brání vzájemné mrazivé přitažlivosti.

Moje pocity: Vleklo se to jako rozteklý sýr 🧀. Deborah Harkness by si mohla uvědomit, že čtenáři nejsou upíři 🧛‍♂️a tudíž nemají 1500 ⏳ let na to se k něčemu dohrabat 😂. Je prostě vidět, že autorka je především historička vědy a medicíny. Studovala ale také alchymii, magii a okultismus. Nepochybuji tedy, že v tom se vyzná, ale na psaní a tempu knihy by mohla do budoucna zapracovat. Čas čarodějnic je její první fikce prvně vydaná v roce 2011.

Po nějakých 400 stranách knihy se dají věci do pohybu a konečně se to začne zas zabývat svazkem Ashmole č. 732 se kterým se potkáte na začátku knihy.  Kapitoly to má dlouhé a čte se to fakt pomalu. Řekla bych, že mi každá stránka trvá dvojnásobek mojí běžné čtecí doby, což je strana za minutu. I když ve finále mohu říct, že se to vám to pomalinku dostane pod kůži stejně jako pošmourné a plíživé anglické počasí.


Matthew Clairmont mi pěkně lezl na nervy. Je přehnaně starostlivej a poroučící, chová se k Dianě jako k děcku. Připomíná mi Edwarda Cullena a taky pana Greye, i když toho zrovna neomlouvá žádný "upíří komplex" čili hierarchie, stáří atd. i když byl podle upíra původně napsán. Tady máš jídlo, tady čaj, běž spát, měla by sis odpočinout, kdybys přeskočila tu ohradu, tak by bylo po projížďce. Proč musí být upíři tak posedlí tím jestli ostatní jí a spí? To si jako vynahrazují to, že oni to nepotřebují? Pánové  (mají toho zmiňovaní chlapci hodně společného) posedlí kontrolou by u mě letěli dřív než by řekli švec. Mamka říká, že takové knihy a postavy jsou napsané tak, aby v člověku vzbuzovali emoce. Mno, je spousta emocí, které by ve mě hlavní hrdina mohl vzbuzovat, a řekla bych, že touha praštit ho pánvičkou nebude úplně ta pravá 🙈🤭. V 17 letech bych ho milovala, dneska mě prostě kromě okouzlování (protože je to starý, vysoký, galantní upír, duh?! 😁) taky irituje. Ano, on je sice o dost starší než ona, ale ona už je na dospělá (je jí 33), rozumně myslící žena. Ne žádná puberťačka... i když je někdy lehké na to zapomenout a představit si tam tu šestnáctku. Navíc je to mocná čarodějnice, i když svou moc nepoužívá a tudíž ji neumí ovládat. Říkala jsem si, že by si holka měla více dupnout. Naštěstí si pak i trochu dupla! YEAH! 🙌

Nejlepší je jak Matthew říká své matce...

"Říkáš jí, co má dělat. To ti nepřísluší."

a o pár stránek později...

Diano, vrať se dovnitř," poručil mi Matthew.

Když ti řeknu, abys něco udělala, tak to uděláš, bez prodlení a bez otázek. Jasné?" Matthewův tón nepřipouštěl odpor.

Měl by se zamyslet 😄.

Naštěstí Diana si "dupne".

Přestaň mi říkat, co mám dělat, Matthewe. Možná mám o upírech romantické představy, ale tvoje chování vůči ženám potřebuje zásadní revizi."

To jsem jí musela v duchu zatleskat! 👏🙌

Autorka se vyžívá v popisech vůní a chutí. Holt upíři a čarodějnice mají více vyvinuté smysly, cítí jeden druhého a více prožívají i další vůně a pachy. Také se tam dost pije. Litry a litry vína. Matthew je na to odborník a kvalitní víno zjevně k životu prostě potřebuje. K téhle knížce si rozhodně uvařte 🥩🧀 a pokud vám už bylo 18 tak si připravte i nějakou tu lahvinku 🍷(mladší si mohou udělat čaj😊☕, také se tam pije pořád). Bude se vám to hodit. Konverzací u vína tam probíhá opravdu hodně a o víně se mluví tolik jako o pro upíry velmi důležité krvi. Navíc o krev tam jde nejen kvůli upírství, ale také proto, že Matthew jí studuje🔬. Krev a celkově DNA je velmi důležitá i pro čarodějnice... a nakonec i démony. PS: Kdyby vás zajímal celkový upíří jídelníček v tomto světě tak se podívejte na stravování vlků 🤣😉.

Jsem Francouz, Sarah, ne Ital. A jsem upír. Takže víno mám vždycky."

Zapomenout nesmím také na vydatné popisy prostředí, domů, nábytku... Ta atmosféra je dokonalá! Žádné USA, ale pošmourná Anglie. Staré budovy a hrady... to je moje 😍. Atmosféra v Cabridge a poté i ve Francii ale celkem nějak připomíná tu ve Forks. Mlha, zataženo, déšť, chlad.... To pravé prostředí pro nadpřirozené bytosti, i když v tomto světě chodí upíři klidně venku ve dne. Naštěstí se ale netřpytí!

  

Užívala jsem si tam i tu alchymii, historii a vědu. I když je to součást toho, proč se mi to četlo tak pomalinku. Člověk se musí opravdu soustředit a občas jsem si nějakou tu větu až odstavec četla i víckrát. Tohle totiž není žádná young adultovka, i když tou romancí to to dost připomíná (potkají se, hned láska jako trám... je to cheesey romance 😄twilightoidní až až... tomu se prostě směju🤭 a možná právě díky smíchu jsem se od druhé půlky horko těžko odlepovala), ale kniha s komplikovanějším dějem, ve kterém hraje historie důležitou roli. Zmínek o historických událostech a postavách je tam mnoho 🙌. Nejsem odborník na historii, ani na vědu, ale vychutnala jsem si to. Bavilo mě to a knížku to ozvláštnilo.

Moc se mi líbila a líbí ta myšlenka, co by asi v běžném životě dělali upíři, čarodějnice a démoni kdyby existovali. Jaká by byla jejich povolání? K čarodějce mi sedí ta historie a zájem o alchymii a historii vědy. Však u čarodějek se moc traduje generace a generace zpět a alchymie zase člověku připomene míchání lektvarů a různé bylinky. Zrovna tak genetika, studium krve a zájem o vznik druhů sedí k upírovi. Upíři se nerodí, ale jsou stvořeni. Kdysi všichni bývali lidmi a jejich těla tedy byla jiná, jejich DNA byla jiná. Je přirozené, že je zajímá, jak vlastně vznikli. No a krví se živí... hodí se to k nim také. Škoda jen, že o démonech se toho nedozvíme moc. Akorát, že jsou geniální a mají sklony k šílenství. Jsou to tvůrčí, umělecké bytosti. Nevypadalo, že by měli nějaké zvláštní schopnosti. U čtení se nešlo ubránit myšlence: Kdo ze známých herců/zpěváků/umělců je vlastně démon? 🤭

„Rockové hvězdy a sérioví vrazi."


Nejvíc se mi líbila poslední třetina knihy, kdy se autorka začala věnovat i něčemu jinému než romantické lince. Strašně moc mě bavil kouzelný dům Dianiných tet (miluju ten dům a to, co dělá!) a všichni jeho obyvatelé.... duchové 👻. V té části mi to začalo připomínat mou oblíbenou Magickou posedlost. Dvě zkušené čarodějnice, dům s vlastní hlavou, všude bylinky, rodinná "kuchařka"... pardon, grimoár 🤭. Víc magie, prosím! Celá ta jejich parta upírů, čarodějnic a démonů byla skvělá #supernaturaldreamteam. Postavy si mě získaly. Ve finále i ten Matthew, když pominu to, čím mi lezl na nervy. No a ta oslava Halloweenu ke konci? 👍👍👍

„Skutečným problémem bylo, že jsme se nacházeli uprostřed akutní epidemie otravy testosteronem."

Výhrad bych našla hodně a připomínek mě v průběhu čtení napadalo mnoho. Psát a lepíkovat, tak bych z té knihy měla omalovánky 🤭😄. Je tam dost WTF momentů... a jo, bavilo mě to 😁. Chladnou mě to tedy rozhodně nenechalo a ráda si přečtu, jak to bude pokračovat. Je to teď mé guilty pleasure.



Co mají společného Matthew Clairmont a Edward Cullen?

🖤 dramatické pohledy a zírání 👁👁
 

🖤 drahé a rychlé auto 🚗
 
                     
🖤 rádi otevírají ostatním dveře 😂🤣🤭
  
 
🖤 lovení srnek či jelenů 🦌... jsou vegetariáni a dříve se živili kriminálníkama
 
  
🖤 vykrmují hlavní hrdinky - buď vaří, nebo je berou na večeře/snídaně🍳🥓🥐

🖤 zírají na spící dívky👱‍♀️🛏
Tiše se prokradl kolem pohovky se spící čarodějnicí. Čarodějnice trhala víčky, jako by se dívala na film, který viděla jen ona. Jednu ruku měla sevřenou v pěst a tu a tam škubla nohama. Ale v obličeji měla vepsaný klid, jako by se ho nepokoj zbytku těla netýkal.

Matthew zkřížil paže na prsou a pozoroval ji, ale pořád nemohl přijít na to, co je na ní divného."

🖤 upíří rodiny🧛‍♂️👨‍👩‍👦‍👦

🖤 celkově mají spousty peněz💰... domy, auta, dovolená, dárky...🚁🚗🏰🏠
 
Když Clairmont otevřel dveře, vlezla jsem dovnitř a zabořila se do koženého čalounění v barvě karamelu. V tak luxusním autě jsem ještě nikdy neseděla."

„V zásadě je to naše manželská smlouva. Převádím na tebe neodvolatelně třetinu svého majetku. I Kdybys mě opustila, majetek ti zůstane. [přesun o pár řádků níže] Bylo toho na mě moc. Závratné částky peněz, dům v luxusní čtvrti v centru Londýna, byt v Paříži, vila kousek od Říma, Panský dvůr, dům v Jeruzalémě, další domy ve městech jako Benátky nebo Seville, trysková letadla, auta - v hlavě jsem měla zmatek."

🖤 prudká upíří povaha... vznětliví, temperamentní

🖤 říkají hrdinkám, co mají a nesmí dělat... jsou přehnaně ochranitelští ❌✅
„V autě si taky zapínáš bezpečnostní pás,― naléhal Matthew s klidem. ‚A na koni budeš mít vestu."

🖤 sexuální abstinence.... hlavní hrdinka by ráda upíra do postele, upírovi se nechce... což teda podkopává všechny ty představy o tom, že upír svede mladou krásnou nevinnou pannu a v tom nejlepším se jí zakousne do hrdla... pustila bych jim True Blood 😃🤭

🖤 doktořina.... Edward získal dva lékařské tituly a Matthew také studoval medicínu💉

🖤 láska až za hrob... jsou až kýčovití romantici 💗💑

🖤 depkaření... drama queens 👑

🖤 odmítají přeměnit své drahé polovičky 🙎‍♀️🧛‍♀️
„A nebudeš žádat Miriam - ani nikoho jiného, aby z tebe udělal upíra."

Co říkám ohledně seriálu?
Po dočtení knihy jsem se pustila do sledování seriálu a v průběhu koukání zapisovala svoje myšlenky 😄. Tak tady je máte  🤭...

⚫   i v seriálu všichni pijou 🍷🍷🍷
⚫   ta atmosféra je v seriálu ještě lepší, protože si to nemusím představovat, ale servírují mi to na 
        dlani
⚫   seriál ukazuje i to, u čeho není Diana nebo Matthew... více akce, větší spád
⚫   seriál z podstaty věci nevyžaduje dlouhé popisy, což tomu příběhu také svědčí
⚫   vizuálně úžasné
⚫   nevybavuji si, že by Diana měla v knize na ruce spáleninu
⚫   spoustu postav potkáváme hned v prvním či druhém díle, z čehož přirozeně vyplývají nějaké  
        další menší změny
⚫   po přečtení knihy a znovu zhlédnutí prvních dvou dílů seriálu mám pocit, že tomu více rozumím 
        a taky mě to více chytlo
⚫   žádná jóga a creepy pozorování ve spánku... a nějaké další menší změny
⚫   škoda, že skrz stravování vlků nevolala, ale hledala si to na netu... ten telefonát byl fakt vtipnej 
       😁🤭
⚫   nicméně díky těmto změnám tam není to, co mě tolik štvalo.... Diana nepůsobí jako teenager a 
        Matthew mě neprudí rozkazy, zákazy
⚫   50 odstínů mělo "vnitřní bohyni", Čas čarodějnic má "rakvičku", která naštěstí v seriálu 
        neoxiduje..... uuuuf
⚫   lépe se mi na tu romanci kouká, než čte to klišé cukrování, které je až směšné
⚫   hlavní linky se seriál drží dobře
⚫   je tam ale také méně historie, alchymie a vědy... což pro mě tu knihu dost odlišovalo
⚫   ta divná hlava v bedně v knize nebyla 😲😱
⚫   ten chlap se mi fakt líbí 😍🤫
⚫   jsem ráda, že úplně nevyškrtli dům... ale škoda duchů
⚫   už bude druhá série? 😄


 


--- POZOR SPOILERY ---
Je tam spousta WTF momentů. Jako když se do té motanice připlete možnost, aby upír a čarodějka měli děti????!!!! Jako fakt?! 😲

Diana je dobrá macecha 😄. Vezme si upíra a hned má dospělého syna 🤣. Tedy kromě dalších členů Mattthewovi rodiny.

Templáři? Lazarovi rytíři? Řád svatého Lazara? A Matthew v jejich čele? Wau. 😲 Nojo, holt je mu už 1500 a to jsou tam ještě starší upíři.

Nebo cestování časem... whooaaaa! 🤣😄 Po zjištění, že odcestují do alžbětinské Anglie, nutně potřebuju to pokračování. I přes ty výhrady jsem se nějak zamilovala a cítila jsem se jak v sedmnácti.




Děkuji za dočtení až sem... a že jste snad vydrželi tu nálož gifů 🤣🤭😇. Co na tuto knižní sérii říkáte? Koukali jste na seriál? Chtěli byste být upír, čarodějnice, anebo démon?


Za knížku k recenzi moc děkuji nakladatelství Euromedia. Cesta do světa upírů, čarodějnic a démonů vede tudy.




You Might Also Like

3 komentářů

  1. Mě to taky bavilo, já to četla před delší dobou jak seriál vyšel, protože v tu chvíli nebyl žádný lepší takže byl hned jak říkáš guilty pleasure. Ty další díly byly za mě prostě lepší, bavila mě historie, odkazy na Fleetwood Mac atd. S tím že to bylo vleklé jak blázen s tebou souhlasím. Já bych asi byla čarodějka bych si žila ve svém domečku uprostřed obří zahrady, čarovala a měla se dobře.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Díky za komentář :-). Tak to se těším na další díly :-) když jsou lepší.

      Také by se mi líbilo žít v domečku (očarovaném! aby dělal to, co ten v knize :-D to by se mi děsně líbilo) uprostřed obří zahrady a čarovat.

      Delete
  2. Ta hlava tam byla! sice ne tak uplne presne popsana, ale byla tam. Ve tretim nebo druhem dile :)

    „Můj pán se domníval, že by ji mohl najít v knihovně jednoho oxfordského čaroděje. Výměnou za knihu mu přinesl dárek: mosaznou hlavu, která měla údajně věštecké schopnosti.“ ... Gerbert z Aurillacu prý vlastnil právě takové zázračné zařízení. ...

    Jinak pekny clanek :) taky tu knizku miluju :)

    ReplyDelete