OBLÍBENÝ RETELLING #SEDMDNIPROKLETI

7:17 PM


Co vy a retelling? Čtete podobné příběhy? Které knihy jsou vaše oblíbená? U které pohádky chcete vidět napsaný retelling na ni?  - Kristie Spáčilová

Musím říct, že jsem velkou fanynkou retellingů a četla jsem jich několik. Ráda čtu podobné příběhy.

Největší posedlostí jsou pro mě Měsíční kroniky. Právě tyto knihy se mi vybaví když se řekne retelling. Zamilovala jsem si tam všechny postavy a to jak autorka s pohádkami pracuje. Drží se pohádkové linky, ale příběh je stejně velmi zajímavý, dokáže vás pohltit a překvapit.


Dále to je série Dvůr trnů a růží, tedy ACOTAR. V případě ACOTAR musí ale říci, že se děj v dalších knihách ubírá dál od retellingu, což mi ale vůbec nevadí. Slyšela jsem také jednu velmi zajímavou a zvláštní teorii.

První díl této série, Dvůr trnů a růží, je jednoznačně inspirován pohádkou Kráska a zvíře, pohádkou East of the Sun and West of the Moon či řeským mýtem Eros a Psyche.

Druhý díl, Dvůr mlhy a hněvu, má být založen na řecké mytologii, konkrétně na příběhu Háda a Persefony. Třetí kniha, Dvůr křídel a zmaru má být inspirován pohádkou Sněhurka a sedm trpaslíků či příběhem Heleny Trojské.

"Persefona se zalíbila se postaršímu bohu podsvětí Hádovi, který ji unesl do své říše, aby se stala jeho manželkou." 

Pokud jde o Háda a Persefonu, ano jsou tam podobnosti. Rhysand je mnohem starší než Feyre a uzavřel s ní dohodu, díky které tráví Feyre čas na jeho Nočním dvoře. Feyre se nakonec stane jeho družkou. Helena Trojská zní také rozumně. Ovšem, v případě třetího dílu POZOR SPOILERY NA 3 DÍL a v případě inspirace pohádkou by to znamenalo, že Feyre je rozhodně lovec a Rhys by byl Sněhurka. Víme, že Rhys se obětuje, zemře aby zachránil svět a je přiveden k životu poté, co Feyre uprosí ostatní Vladaře (Tamlin, Tarquin, Beron, Kallias, Thesan, Helion), aby ho oživili stejně jako to udělali u ní. Feyre je požádá, aby jí řekli, jak to udělat a pak společně (je jich tedy 7) Rhyse oživí. Ha! Čekejte samostatný článek kde si toto všechno rozebereme do hloubky 🙂😁.


Líbilo se mi i Na lovu, kde mě zaujaly hlavně části z pohledu zvířete. Připomínalo mi to hodně myšlenky zvířete z naší české filmové pohádky Panna a Netvor. Za zmínku stojí to, že příběh čerpá ze známých ruských pohádek. To se mi na tomto převyprávění moc líbilo. Oživilo ho to a odlišilo od ostatních retellingů na Krásku a zvíře.


Kniha Pomsta & rozbřesk je dalším povedeným retelling, tentokrát na motivy pohádky Tisíce a jedné noci. Hlavní hrdinkou je krásná, statečná a tvrdohlavá Šeherezádou al- Chajzurán, která se rozhodne postavit mocnému, chladnému a nebezpečnému králi Chálidovi Ibn al – Rašídovi jehož nevěsty vůbec nedopadají dobře. Tenhle příběh zaujme hlavně prostředím, které tak moc často v YA knihách u nás nevidíme.


Fantasy kniha Ve stínu Hvozdu se inspirovala polskou pohádko Agnieszka and the Yellow Cow/Agnieszka Skrawek Nieba o malé dívce, která jde do začarovaného lesa zachránit svou ztracenou krávu. Nakonec zlomí kletbu, která odděluje její vesnici od té na druhé straně lesa. Naomi Novik se výborně daří těžit ze slovanské mytologie. Ve Stínu Hvozdu je prostě perfektní čtení a krásně zpracovanou magií ve které záleží na slovech a intonaci (změnách tónu).


Tohle scifi převyprávění Anastazie doporučuji všem jejím fanouškům. Příběh v Heart of Iron vás vtáhne a prostě nepustí. A i když je kniha "Anastasie ve vesmíru" tak můžete stále být překvapeni. Já měla během čtení spoustu otázek a teorií co by se mohlo dít a jak by to mohlo skončit. Bezvvadné na této knize je jak autorka střídá pohledy postav (Ana, Di, Jax a Robb) a bezvadně to funguje jako celek. Možná se vám některé věci budou zdát ze začátku divné, ale ono to ve finále krásně funguje. A ta knížka je LGBTQ+ přátelská protože... no uvidíte. Přísahám na železo a hvězdy.🌙⭐ Chtěla bych, aby jí u nás vydali.


Jak jste se již dozvěděli výše, retellingy nejsou jen převyprávěním pohádek, ale i dalších příběhů. Tyhle krásky níže jsem sice ještě nečetla, ale moc se na ně těším. Jednou z nich a zároveň z retellingů, které nejsou na pohádku, je i Má chudinka Jane. Příběh Jane Eyerové asi znáte. V tomto převyprávění vidí Jane duchy, Alexander Blackwood má nadpřirozené schopnosti a pan Rochester má ve skříni více než jen jednoho kostlivce. Popisováno je to jako tajemné dobrodružství s lovením duchů. Jednou z postav je i Charlotte Brontë. Je to mix klasické romance a Krotitelů duchů (Ghostbusters).


Tahle knížečka, Ivory and bone, tu na mě čeká v angličtině a slibuje YA retelling Pýchy a předsudku odehrávající se v pravěku. S tím pravěkem to prý ale nebude tak horké a spíše to připomíná divočinu někde v Kanadě či na Aljašce. Loví tam mamuty, vyrábí si zbraně a nástroje z kostí, žijí v chýších, oblékají se do kůže, loví zvěř i ryby, vyrábí si kajaky z tuleních kůží, kostí a dřeva, sbírají med… Zní to jako super počtení.


Přála bych si, aby někdo zpracoval retelling třeba na pohádku Sedmero krkavců či na Zlatovlásku.

Co vy a retellingy? Jaké jsou vaše oblíbené? Je nějaký který vás zklamal? Na které se teprve chystáte? 😊🙂

PRAVIDLA VÝZVY SEDM DNÍ PROKLETÍ NAJDETE U KRISTIE NEBO MARKY

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Takže, nejprve děkuji za infarkt! :D
    O všech knihách jsem již slyšela, některé jsem dokonce i četla, a na ten zbytek se teprve chystám. Třeba na druhý díl Pomsty a rozbřesku. Je to už dávno, co jsem přečetla první díl, takže si nejspíš dám rereading a pak se vrhnu na dvojku. Série Má Lady Jane mě upřímně nezaujala. Mohou za to hlavně ty obálky. To je jako první faktor, ten druhý je ten nápad. Někde jsem slyšela, že je tam mluvící kůň? :D Jako, vážně tohle je něco, na co spěchat nebudu.
    Ale zaujaly mne ty anglické knihy. Vím, že je mám v goodreads seznamech pod hezkými obálkami, ale nevěděla jsem o čem jsou! :D Asi se po eknihách přeci jen mrknu. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já už četla oba dva :-).

      Kůň v té jedničce byl, ale byla to sranda :-D jak se tam lidé převtělují do zvířat.

      Heart of Iron rozhodně doporučuju, to si musíš přečíst :D.

      Delete