MUFFIN A ČAJ: 💜💚💙💛💗

4:56 PM

Autor: Theo Addaire | Nakladatelství: YOLI | Počet stran: 272 | Měsíc a rok vydání: březen 2018

Anotace: Daniel a Kit jsou dva šestnáctiletí spolužáci, kteří snad ani nemůžou být rozdílnější. Jeden je nejlepším studentem na internátě, k okolí se chová odměřeně a úzkostlivě si střeží své soukromí. Druhý má umělecké nadání, pořádek považuje tak trochu za zbytečnost a často dřív mluví, než myslí. Zdálo by se, že přátelství mezi nimi je nepravděpodobné a cokoli hlubšího rovnou nemožné. Jenže muffin a čaj přece dokáží zázraky, to je známé přísloví. A pokud není, tak by mělo být…

Moje pocity: Toto bylo takové milounké, roztomilé, oddechové čtení. Četlo se to velmi snadno a velmi rychle. Příběh je hezký a kapitoly krátké. Kniha Muffin a čaj má své klady i zápory. Postavy mi byly sympatické a chápu autorovu snahu nechat čtenáře podívat se do obou jejich hlav a pochopit jejich pocity. To by mi vůbec nevadilo, jen mě trochu rušilo opakování stejné situace z pohledu toho druhého. Kdyby se pohledy střídaly bez opakování situací, bylo by to zajímavější a rychlejší.

Sbližování Kita a Daniela mi přišlo přeci jen poněkud rychlé. Jsou k sobě moc rychle otevření, v podstatě při druhém setkání. Plynutí času by chtělo dopilovat. Nějak mi hned nedošlo, že už jsme se od začátku školního roku přesunuli k vánočním prázdninám. Celá kniha se odehraje za rok, ale nějak mi to tak úplně nepřišlo.

"Proč musí člověk chtít vždycky zrovna to, co nemůže mít? Začíná to, když nám jsou tři a chceme večeřet zmrzlinu, a od té doby se to jenom zhoršuje."

Duchaplnost bych postavám asi i věřila, ale to bude tím, že já byla v podstatě divná puberťačka. Líbilo se mi, že k sobě chtěli být upřímní a respektovat druhého, nedělat nic co by druhému mohlo být nepříjemné a vyjít jeden druhému vstříc. Možná té ohleduplnosti bylo místy až příliš a udělalo to z knížky moc sluníčkovou. Je riziko, že toto sluníčko zastíní Danielovu minulost, která je nastíněna, ale nevysvětlena úplně) a uvnitř ohyzdné spolužáky. Kluci jsou šikanováni, ale není to nijak řešeno. Neukazuje čtenářům co dělat v takovém případě. Zajímavé je také, že ani jednou nepadne slovo gay či bisexualita. Příběh nic nepojmenovává a asi mi to i trochu lezlo na nervy. Chodí kolem homosexuality jako okolo horké kaše. Nemyslím, že by tam muselo být třeba prohlášení "jsem gay", stačilo by třeba "líbí se mi kluci" nebo tak něco. Postavy vlastně dost řeší to, že neví jistě jak to má na tomhle poli ten druhý, ale pak si to nikdy na rovinu neřeknou. Asi to tak v knížce o hledání sama sebe (což je hlavním trápením puberťáků... najít sám sebe, svou identitu) má být. Jako příběh o schopnosti naslouchat to funguje výborně.

Tahle knížka je i plná scén, které vás upřímně a od srdce donutí se pousmát 🙂. Třeba fakt, že paní starostka má paní starostovou. Třešničkou na dortu jsou pro mě slohové práce hlavních hrdinů, které se mi moc líbily. Také jsem si oblíbila Kitovu pohodovou maminku a malou počtářku. Budete si ale muset přečíst kdo to je 😀.

"A kdybyste mohla být tak moc laskavá a dát mi tam sýr navíc? A tady pánovi za mnou taky, vyhráli jsme spolu dneska literární soutěž, tak slavíme."

Prostředí mi prostě připomínalo Bradavice 😀. Internát, nemají tam žádnou svou elektroniku a jmenuje se to tam GYMNÁZIUM CESTA VZHRŮRU - OBRTÍN. Daniel byl vlastně takový rodinou zanedbávaný a týraný Harry, Kitova pohodářská rodinka mi zas připomněla Weasleovi. A to jak si k sobě vzali Daniela na Vánoce? No, kdo by to tam trochu neviděl 🤭.

Je to kniha o vzájemném naslouchání a hledání cesty k lásce. Přesně pro mladé čtenáře, kteří hledají své místo ve světě a hledají lásku. Celkově by ale šlo by jít více do hloubky. Myšlenka je to dobrá. Jsem ráda, že se někdo u nás věnuje LGBTQ+ literatuře 💜💚💙💛💗. Každý občas potřebuje milé čtení s pěkným koncem. Jsem zvědavá na vývoj v druhém díle Koláčky a spiklenci, jak v případě příběhu tak autorova psaní.

Proč si knihu přečíst
         ❤   moc milá romance
         ❤   slupnete to za večer
         ❤   zajímaví a sympatičtí hrdinové
         ❤   vtipné momenty

Proč to nečíst
         ❤   příliš spisovný jazyk
         ❤   možná až přeslazené
         ❤   spousta vznešených přirovnání a přídavných jmen
         ❤   mohli by vám vadit česká a zároveň cizí jména (české jméno a cizí příjmení)
         ❤   zrovna tak může rušit zvláštní české prostředí


PS: Přemýšlela jsem jak by to tak vypadalo, kdyby se u nás rozhodli natočit film. Napadli mě... podle vzhledu... jen tito pánové:

Daniel
 Zdeněk Piškula

Adam Mišík

Kit
Tady mě napadl akorát mladší Jan Cina. Dneska mu je 31, ale za dob hraní v Ordinaci v růžové zahradě by to šlo.


You Might Also Like

5 komentářů

  1. Jednou za čas je přesně něco takového miloučkého a ňufacího prostě potřeba. :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. ňuf, ňuf... jsem zvědavá na Koláčky a spiklence :-)

      Delete
  2. Ten recept na muffiny, to je teda pěkně podlý! :D
    Ale jinak, skvělá recenze! ♥
    Je to už pár měsíců, co jsem knihu četla já, moc si toho už nepamatuji, ale strašně moc se mi to líbilo. :D
    Je to takové sluníčkové, pohladí to po duši, roztomilé a krásně napsané. :D
    Na druhý díl jsem opravdu zvědavá, ale asi si budu muset dát rereading jedničky, abych si všechno připomněla. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Copak :-D? Máš chuť píct? :-D

      Já to mám teď hezky čerstvě v hlavě :-D. A souhlas... pohlazení po duši.

      Delete
  3. Děkuji moc za super recept na muffiny, určitě ho vyzkouším hned jak budu moci :) K takovému muffinu se samozřejmě hodí i nějaký dobrý čaj ... Jinak by to asi nešlo :-D Nebo leda tak ještě kakao, ale to už by bylo zase přeslazeno a to se nesmí!!!

    ReplyDelete