MS. MARVEL: TEENAGERKA SUPERHRDINKOU

1:15 PM


Autor: G. Willow Wilsonová | Nakladatelství: Paseka | Počet stran: 120 | Datum vydání: 15.11. 2018

Anotace: Spolužačka. Ségra. Superhrdinka. Ms. Marvel je příběhem teenagerky, která si hledá svou cestu. A jen tak mimochodem získá nadlidské schopnosti, které změní celý její život. Představte si, že se ze dne na den octnete ve světě Marvelu po boku Spider-Mana, Iron Mana a dalších oblíbených hrdinů. Jak s novou mocí naložíte, jak si získáte respekt osobností, které zbožňujete? Šestnáctileté Kamale Khanové se přesně tohle přihodí, ale zároveň nezmizí starosti, jaké řeší každý puberťák. Musí zvládat školní povinnosti i zamotané vztahy a chce žít svůj život jinak, než by si přáli její rodiče. Sice má superschopnosti, ale furt může dostat zaracha.


Ms. Marvel se stala zpestřením i právoplatnou součástí vesmíru Marvel. A v neposlední řadě vzorem náctiletých po celém světě.

- Pět nominací na Cenu Willa Eisnera
- Cena Hugo pro nejlepší komiks
- Cena Joea Shustera pro nejlepšího kreslíře
- Cena Mezinárodního komiksového festivalu v Angouleme pro nejlepší komiksovou řadu



Moje pocity: Superhrdinové jdou tak nějak mimo mě, ale superhrdinky to já ráda! Taková seriálová Supergirl mě opravdu baví. Na Wonder Woman film a knížku napsanou Leigh Bardugo se chystám. Bylo tedy jasné, že komiksovou Ms. Marvel musím prostě zkusit. Líbila se mi! 🙂👍

Kamala Khan je šestnáctiletá holka původem z Pakistánu žijící v Americe. Má přísné rodiče a bratra, který s pořád modlí. Je normální, že pubertální holka se chce flákat s kamarády, chodit na párty a psát fanfikce o Avangerech. Je taky normální, že má rodiče, kterým se toto nelíbí. Chtějí, aby z Kamaly něco bylo. Chtějí pro ní úspěšný život. Chtějí, aby studovala medicínu. Chtějí pro ní hodného pákistánského chlapce se kterým by měla kupu dětí, což si teda dost odporuje s tou medicínou. Aspoň pokud vezmeme v potaz, že o tu kupu dětí by se musel někdo starat a ten někdo je ve většině případů žena a matka. Pochybuji, že by ten hodný pákistánský chlapec šel na mateřskou.

Kamala je puberťačka, Muslimka a superhrdinka v jednom. Má dost práce s pubertou a k tomu musí najednou ještě řešit, že má superschopnosti se kterými se potřebuje naučit zacházet. Musí se vyrovnat se svou novou rolí a zjistit kdo teď vlastně je. Je pořád ta stejná Kamala?

Jsem trochu zmatená z toho jak vlastně ke schopnostem přišla (je vystavena záhadné mlze o které v podstatě nevíme nic), ale předpokládám, že se k tomu budeme vracet v dalších dílech komiksu. Líbí se mi, že se Kamala může měnit, dělat věci jako si zvětšovat si ruku nebo se zvětšit celá, zmenšovat do velikosti mravence, natahovat si nohy atd 🙂. Líbí se mi, že nejde o superhrdinku, které by vše hned šlo, ale že musí na svých schopnostech pracovat a trénovat je. Kamala vždycky snila o tom, že bude superhrdinkou jako její vzor Captain Marvel a najednou zjišťuje, že vše není tak růžové jak se zdá. Zachraňování ostatních prostě není vždycky lehké a podpatky a přiléhavé oblečky to jednomu zrovna neulehčují.

"Kdo zabije byť jediného člověka, jako by zabil veškeré lidstvo a kdo zachrání byť jediného člověka, jako by zachránil veškeré lidstvo."


Náboženství v knize mi nějak nevadilo. Je vykresleno pozitivně. Příběh ukazuje, že Muslim nerovná se terorista. Škoda je, ale poněkud stereotypické vykreslení postav: kontrolující rodiče, pro některé směšný zbožný Muslim, neochvějní muslimští následovníci v mešitě a nechyběla ani hvězda školy a místní blonďatá mrcha. Proč jsou potvory většinou blondýny?

Co bych dále ocenila je více překladu/ vysvětlivek k arabským slovům. Většinou jsou slova jako abú, ammí, bétá celkem jasná, ale pro jistotu by se to hodilo.

Ms. Marvel je opravdu zábavný a krásně zpracovaný (ty barvy!) komiks. Jsem zvědavá, jestli se třeba jednou dočkáme seriálu, mohlo by to být zajímavé 🙂. Mohlo by to ke komiksům přitáhnout nové mladé čtenářky.


Za zaslání knihy k recenzi děkuji nakladatelství Paseka. Knihu koupíte zde.





You Might Also Like

2 komentářů

  1. Není to tak dávno, co jsem akorát koukala na Captain Marvel. Tohle vypadá velice sympaticky. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :-) jsem ráda, že jsem tě (opět :-D) na něco nalákala

      Delete