TO JSEM Z TOHO JELEN - VYPRÁVĚNÍ O ČESKÉ PŘÍRODĚ A JEJÍCH LIDECH 🐗🦊🦌

1:39 PM

Autorka: Tereza Lukešová | Nakladatelství: Pikola | Počet stran: 112 | Měsíc a rok vydání: 10/2019

ANOTACE: Víte, že divočák s chutí slupne i malou srnku, zajíc je mistr kamufláže a kachna se může zamilovat do nafukovacího míče? A že tohle všechno už dávno vědí mistři na slovo vzatí – myslivci? Ne nadarmo je slovo myslivost odvozeno od slova myslet. Moudře a citlivě pečovat o les a chránit ho před pytláky přeci jen vyžaduje nějaké umění! Myslivci si dokonce vytvořili svoji vlastní tajnou řeč. Jestli jí chcete rozumět, dozvědět se třeba, co je to šoulačka nebo čiplenka, že kazatelna není jen v kostele, jak vypadá hon, co dělají lovečtí psi a jak žije divoká zvěř v lese, pak je pro vás tato kniha jako stvořená!

MÉ POCITY A DOJMY: To jsem z toho jelen je zajímavá knížka zaměřená výhradně na naši českou přírodu a myslivost. Mnoho vás naučí!

Víte jak princ říká Popelce "Tos byla také ty, ten mladý čarostřelec." tak v této knížce jsem se vlastně hned v úvodu dozvěděla, co toto označení znamená a jak vzniklo. Dříve jsem nad tím nějak hluboce nepřemýšlela, ale teď už třeba vím, že je to díky tomu, že myslivci byli pro obyčejný lid odjakživa zahaleni tajemstvím 🙂. Měli je v podstatě za čaroděje. Takový čarostřelec tedy údajně nikdy nemine cíl, ale také prý může zaklít jinému střelci zbraň či kouzlem přimět zvěř stát na místě, nebo se stát neviditelným. Krátká a milá úvodní kapitola mě tedy hned správně naladila 👍.

Po úvodu následuje kapitola, která vám povypráví o kořenech myslivosti, tedy o její historii, a představí vám i lovecké hrádky. Velmi zajímavou pro mě byla část o patronech myslivosti. Samozřejmě, že znám řeckou bohyně lovu Artemis, které Římané říkají Diana, ale zbytek byl pro mě novinkou 😄. Zajímavé třeba bylo, že Keltové uctívali boha lovu s jelení hlavou a také, že jelen byl už od pravěku uctíván a také mu byly přisuzovány různé kouzelné vlastnosti. Vzhledem k tomu, že třeba jelen v podobě patrona hraje důležitou roli v Harrym Potterovi či se vyskytuje v sérii Griša (Leigh Bardugo), kde má paroží z bílého jelena dodat hlavní hrdince sílu, přišlo mi hezké o tom takto číst v knize o myslivosti 🙂.

Také třeba už vím podle čeho se vlastně jelenovi říká dvanácterák, v čem chodí myslivci oblékaní a co si dávají za klobouk, jak se dělí myslivečtí psi 🐶, jaký je rozdíl mezi hájovnou a myslivnou, že mají myslivci spoustu vlastních názvů pro mnoho věcí (zvěř, chování zvěře, části jejich těl, jevy v přírodě, myslivecké vybavení, pro své psy atd.) Některé jsem někdy již slyšela a myslím, že je také možná znáte. Tím myslím slova jako například: oháňka, běhy, bekání, vyvržení úlovku, říje, slechy, brezňák, spárkatá zvěř... Zjistíte spoustu celistvých informací, zvláštností a zajímavostí o jelenech 🦌, srncích (alespoň mám teď jasno v tom, jak to s těmi jeleny, laněmi, srnkami a srnci je), divokých prasatech 🐗, liškách 🦊, zajících 🐇, bažantech, kachnách divokých 🦆, a trochu o velkých šelmách 🐻🐺.


Zrovna tak jsem se dozvěděla, že existuje několik způsobů lovu, jak vypadá a k čemu slouží lovecký tesák, rozdíl mezi posedem a kazatelnou, něco o troubení a sokolnictví 🦅. Dokonce jsem konečně pochopila, proč se jedna moje oblíbená desková hra jmenuje Halali! 😄 (podle troubení) a zkonstatovala, že přijímání mezi myslivce vypadá tak trochu jako pasování na rytíře. Co mě moc nebavilo, byla část o typech lečí (leč je jednotlivá část honu a hon má většinou několik lečí) s jejich nákresy a také kapitola o puškách. Naštěstí to nebylo nějak extra dlouhé.

Kniha má velmi pěkné ilustrace, které svou barevností laděnou do myslivosti vkusně doplňují text a podtrhují tak celkovou atmosféru knihy 🙂👍. Pro zájemce o myslivost a českou zvěř je tato kniha přesně to pravé. Akorát u menších dětí bych rodičům doporučila si knihu pročíst a informace dětem předat trošku jednodušší a pro ně srozumitelnější formou. Jistě je to pak nadchne.


Tato kniha se myslivosti, se kterou se pojí velké množství tradic, věnuje od A do Z. Myslím, že na žádnou pohádku, kde bude nějaký hon, či film s myslivci už nikdy nebudu koukat úplně stejně. Jsem totiž po přečtení této knížky zase o něco moudřejší. Takže...

Lovu zdar! 


Za knížku k recenzi moc děkuji nakladatelství Euromedia & Pikola.
Knížku můžete sledovat i na Instagramu 😉.


You Might Also Like

2 komentářů

  1. Tahle kniha by se mi nejspíš strašně líbila - ty ilustrace jsou opravdu lahoda pro oko. :) Ale hlavně mě tohle vždycky zajímalo, asi nemůžu popřít ta léta ve skautském oddílu a tábory a vůbec to nadšení a souznění s přírodou. :)

    Měj se hezky! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak vzhůru do knihkupectví/knihovny a hurá do čtení! 😁🙂👍

      Díky! Ty taky 🙂.

      Delete