SNĚŽÍ, SNĚŽÍ - TŘI SVÁTEČNÍ ROMANCE: NA NAVOZENÍ VÁNOČNÍ POHODIČKY 🎄🎁

11:47 PM

Autoři: Green John, Johnsonová Maureen, Myracleová Lauren | Nakladatelství: YOLI | Počet stran: 264 | Měsíc a rok vydání: 12/2019

ANOTACE: Sníh o Vánocích je hezká věc, ale čeho je moc, toho je příliš. Taková sněhová bouře umí zamíchat i těmi nejlepšími plány – a když k tomu ještě připočtete, čtrnáct roztleskávaček, jedno miniprase a keramickou vesničku pro elfy, bylo by na rozpletení všech těch zmatků v městečku Gracetown skoro zapotřebí nějakého anděla! Tři vánoční příběhy o tom, že ne vždycky je to, oč stojíte, taky to pravé...

"Ale kdepak, nikdy není po Vánocích, když to člověk sám nechce. Vánoce jsou rozpoložení mysli."

MOJE POCITY A DOJMY: Sněží, sněží není nic tak světoborného, nicméně je to hodně milá oddychovka s vánoční atmosférou. Je to soubor tří provázaných povídek, které se odehrávají o Vánocích a vládne v nich romantika, teenage romantika. V podstatě by tato kniha (a ve finále i film podle ní) celkem mohla připomínat filmy typu Láska nebeská. Tedy něco, kde se vinou několika náhod sejde několik lidí na jednom místě (ano, myslím přitom na závěrečnou scénu na letišti). Akorát v tomto případě jsou cílovkou čtenáři YA, čemuž samozřejmě odpovídají i naše tři příběhy.

Už jste někdy slyšeli o Santově vesničce Flobie?

První příběh Zasněžený expres mi přišel super. Jeho zápletka je nejen romantická, avšak zároveň milá a vtipná. Maureen Johnsonová (Křiváci) nás přenese do USA přímo do víru vánočního šílenství. Rodiče hlavní hrdinky jsou nadšení sběratelé Santovy vesničky. Jejich vášeň jim nečekaně přinese slávu, když se stanou členy Pětky z Flobie a skončí ve vězení. Jubilee se díky tomu ocitá na Vánoce naprosto sama. Následně díky největší sněhové vánici za posledních padesát let uvízne ve vlaku poblíž malebného městečka Gracetown. Místo čekání v zimě a společnosti čtrnácti moc aktivních, a tedy speciálně otravných roztleskávaček, vymyslí výpravu do nedalekého podniku Waffle House. 

Bylo to roztomilé, kouzelné a dobře se to četlo. Vtáhlo mě to do vánoční atmosféry.  Mělo to nápad a bylo to zajímavé. Bylo to hodně jiné a rozhodně mi to přišlo zajímavější než ve filmu, který jsem viděla jako první.

Pozor! Druhá povídka vzbuzuje chuť na bramboráky.

Druhou povídku s názvem Vánoční zázrak sepsal nejznámější ze všech tří autorů, John Green. Hlavními hrdiny příběhu jsou tři přátelé. Vypravěčem je Tobin, který je tajně zamilovaný do své kamarádky Vévody. Další postavou je Vévoda, skutečným jménem Angie. Dvojici pak doplňuje J.P., jejich kamarád, který je mimochodem původem z Korey.

Tem během jejich bondovského maratoru zavolá kamarád pracující ve Waffle House s tím, že mají zvednout zadky z gauče, popadnout hru Twister a urychleně se dostavit za ním a 14 rozjuchanými roztleskávačkami. Na ty se těší hlavně JP. Tobin spíše přemýšlí nad svým vztahem k Vévodovi. No a Vévoda? Ta touží pro dozlatova upečených a pořádně křupavých bramboráčcích (na které mám teď mimochodem znovu velkou chuť). Večer v dívčí společnosti ovšem nebyl nabídnut jenom této trojici. Musí tedy překonat sníh, dále nehodu, při které přijdou o kolo a v neposlední řadě i svou konkurenci, dvojčata Restonovi. Vítěz přinášející Twister může být totiž pouze jeden.

Druhý příběh se mi zdál až přehnaně akční a postavy mi nebyly sympatické tolik jako ty v první romanci. Filmové pojetí mi oproti knize přišlo poměrně natahované. Však je toto také nejkratší povídka v knize. Přišlo mi to tak trochu o ničem a i bez filmu by mi bylo jasné, jak tato část skončí. Je to taková klasická ztřeštěná greenovka, ale první povídku se jí překonat nepovedlo.

Jdeme do finále. Prasátko v hrníčku.

Poslední povídka Archanděl prasátek od Lauren Myraclové má velmi pomalý rozjezd při kterém hlavní hrdinka Addie rozebírá svůj vztah s Jebem. S tím by zrovna měla oslavit přesně jeden společný rok, ale vlastní chybou o tuto lásku přišla. Kromě práce v místním Starbucks tedy pláče nad bolestným rozchodem. Díky myšlení pouze na sebe, což jí řeknou i její dvě nejlepší kamarádky Dorrie a Tegan, pak zapomene i na vyzvednutí mini prasátka Gabriela pro jednu z nich. Je jisté, že tento rok Addie moc sváteční náladou neoplývá. Spíše naopak. Naštěstí pro Addie existují andělé, kteří rádi napravují zbloudilé duše.

Tento příběh mi přišel nejpubertálnější, jelikož mi úplně nesedla sebestředná hlavní hrdinka. Dlouho trvá, než se tam začne něco dít. Ve filmu to bylo prostě zajímavější. Skvělé ale bylo, že se tu všechny tři povídky hezky propojily. V tom vidím největší sílu závěrečného příběhu.

Sněží, sněží je knížka o lásce plná kouzla Vánoc, sněhu a svátečních zázraků. Pokud hledáte odpočinkovou literaturu, tak tady jistě nešlápnete vedle. U knihy jsem si odpočala a načerpala zimní a vánoční atmosféru. Na vypnutí mozkových závitů je toto ideální čtení. Pokud byste ovšem chtěli realističtější příběh, tak vás tato kniha zklame. Sněží, sněží je určeno spíše pro mládež, na kterou se tito autoři zaměřují. Psané je to čtivě, ale realismus v tom nenajdete. Příběhy nejsou úplně uvěřitelné. Nicméně, náctiletí či milovníci romantických vánočních amerických filmů budou jistě nadšeni. Mně to během svátků opravdu potěšilo. Získala jsem takový ten pocit, který máte, když si rozsvítíte světýlka a pak se s hrnkem horké čokolády zachumláte do huňaté deky 🙂🙃. Jednou za čas je to opravdu fajn!

PS: Nechápu, proč je film údajně podle knížky, když s ní má velmi málo společného. Upravili postavy a i celé příběhy.

Za knihu k recenzi děkuji YOLI ❤, Knižnímu Klubu a Euromedia.

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Jako knížku si Sněží, sněží asi nepřečtu, moc mě to neláká, ale na Netflixu bych se na film podívala docela ráda někdy. Asi až bude sněžit. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oboje je hodně jiný. Nicméně, aby ses toho vůbec dožila 😀😄... pokud nebydlíš na horách.

      Delete
  2. První jsem viděla film, potom četla. A vlastně to beru jako dvě samostatný věci, z nichž jedna je tak trochu inspirovaná tou druhou, pak je to v cajku. :) Něco se mi líbilo víc ve filmu, něco v knížce, jako nenáročná předvánoční oddechovka je to fajn. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taky tak. Film byl OK, kniha taky... ale vyloženě se ten film jen trochu inspiroval, což vím, že hodně lidí zklamalo.

      Delete