NORRA LATIN: TEENAGE DRAMA NA 2

12:46 AM

Autorka: Sara Bergmark Elfgren | Nakladatelství: King Cool | Počet stran: 480 | Datum vydání: 10.10. 2019

ANOTACE: Tamar sní o tom, že se stane herečkou. Clea na divadle a filmových natáčeních vyrostla. Jednoho deštivého srpnového dne obě začínají studovat prestižní divadelní program na škole Norra Latin ve Stockholmu. Chodí do stejné třídy, ale žijí zcela rozdílné životy. Tamar opustila svou rodinu i své přátele a odstěhovala se do nového města, kde zjišťuje, že na své škole nezapadá. Clea ve Stockholmu bydlela už od narození a v kolektivu zcela samozřejmě zaujme pozici na vrcholu sociální hierarchie. Starobylá budova ale skrývá mnohá tajemství. V době, kdy Norra Latin byla ještě školou pouze pro chlapce, se v aule při inscenaci Snu noci svatojánské odehrála tragédie - jeden z učitelů zemřel a jeden z mladých herců beze stopy zmizel. Dnes se o nich vypráví městská legenda. Co je pravda a co fikce? Co se tu noc před skoro sedmdesáti lety stalo? A co číhá ve stínech gymnázia? 

MOJE POCITY A DOJMY: Na této knížce mě ihned upoutal fakt, že autorka je ze Švédska a také si vybrala pro dění svého příběhu hlavní město Stockholm. Je vždy osvěžující číst něco, co nenapsal anglicky mluvící autor a co se neodehrává v USA 🙂👍. Stejně tak mě upoutalo divadelní prostředí a příslib staré záhady.

Neobvyklý název Norra Latin získala kniha po stejnojmenné budově ležící v centru Stockholmu. Zajímavým faktem je, že autorka si tuto "střední školu" (dnes budova slouží jako konferenční centrum) i budovu její knižní konkurenční akademie detailně prošla a zasadila tak příběh do skutečného a jí známého prostředí. Stejně tak se snaží až k vám do obýváku přenést i celý Stockholm 😁. Zmiňuje v knize spoustu ulic, parků a dalších míst. Bohužel, jako českému čtenáři vám to asi nic moc neřekne. Já Stockholm navštívila jednou na chvíli, takže jsem si zavzpomínala na místa, na kterých jsem byla (i když si nepamatuji názvy), a to je tak vše. Po čase mi to neustále zmiňování názvů ulic i celkem lezlo na nervy 😐. Pro příběh totiž nejsou ta jména vůbec podstatná. Už toho tam bylo až moc. Ocení to vážně možná akorát ti, co ve Stockholmu žijí a mají ho zmapovaný.

Mimochodem, pokud příliš neovládáte angličtinu, můžou vám překážet občas použité anglické věty. Chápu, že původní text knihy je ve švédštině a že ve Švédsku a dalších skandinávských zemích je naprosto běžné umět výborně anglicky už na základní škole, takže autorka zakomponovala angličtinu, stejně jako ji běžně používají švédští teenageři, jenže českého čtenáře to může třeba rušit. Mně konkrétně tedy ne, ale jiné ano. Možná by bývalo bylo dobré dodat do knihy poznámky překladatele 😄.

A teď k postavám a ději. V této knize najdete dvě hlavní náctileté hrdinky, Cleu a Tamar. Příběh je tedy vyprávěn ze dvou úhlů pohledu. Tamar i Clea sní o herecké kariéře, ale jejich životy jsou diametrálně odlišné. Zrovna tak nebývá problém od sebe rozlišit jejich vyprávění. Postavy se vám nemusí nutně líbit, ale nedá se jim upřít, že jsou velmi živé.

Clea žije celý život ve Stockholmu s matkou, která je známkou herečkou, a má za sebou již zkušenosti se hraním v seriálech a reklamách, zatímco Tamar se kvůli škole do hlavního města teprve stěhuje. Zrovna tak je Clea tou "IT girl" 😄, která moc dobře ví, jak vypadá popularita. I když je jí teprve patnáct let, tak jí nejsou cizí večírky se spoustou alkoholu a ani sex 🙄.  Její matka je také díky natáčení a hraní v divadle často pryč. A v tomhle momentě prostě musím zmínit, že mi kniha v jistých ohledech velmi připomínala knihy a poté i seriál Gossip Girl/Super drbna. No, ne úplně dobrý příklad pro mladistvé. 

Cleiným objektem zájmu je její spolužák Tim. Tim je syn slavného herce a bohéma, který je zároveň bývalým spolužákem matky Cley. Tim je otcem zanedbávaný a zajímají ho jen drogy, alkohol, párty a sex... no a taky nic nedělání 🙄. Nedejbože, aby se po něm chtělo nějaké úsilí. Ke Clee se navíc chová naprosto příšerně. Tima jsem v podstatě spíše nesnášela, i když se dá pochopit, že k tomuto chování ho vedlo její dětství a celý jeho život s otcem, který se nestará, a matkou, která o něj nestála a raději si šla pořídit nového perfektního manžela a nové perfektní děti. Kdo mě ale štval ještě více, byla Clea. Clea, která nechtěla být "Clea bez Tima". Jako kdyby jí tenhle vztah přinášel něco dobrého. Jejich romance byla tedy maximálně toxická. Toť vše.

"Člověk si přeje být milován. Nesplní-li se mu to, chce být obdivován, a nesplní-li se mu ani to, chce být obáván, v dalším případě nenáviděn a proklínán."

Druhá hrdinka, Tamar (vím, že je černovláska jelikož jí hned na začátku Clea popisuje, ale já si jí nějak představovala spíš světlovlasou. Nicméně si kdyžtak tuto herečku představte s černými vlasy 😁), je normální holka, která přichází do školy oproti Clee a Timovi z chudších poměrů, nicméně z milující a podporující rodiny. Pomalu si tedy zvyká na život ve velkoměstě a snaží se vypořádat se spolužáky, mezi které se jí nedaří snadno zapadnout, studiem a také s podivnými událostmi. Mimochodem, je také od začátku zamilovaná do Cley, takže je vknize LGBTQ+ motiv. Nijak mě to tam nerušilo.

Mimochodem, kromě Tima byl pro mě děsnou postavou také jejich učitel herectví Olle. Panebože 🙄😫. Ten chlap byl místy fakt na zabití. Nechápu, jak si učitel může dovolit před celou třídou probírat to, že se Tamar nedaří mezi spolužáky zapadnout a takto jí ponižovat. Stejně tak vůbec neuměl pracovat s Timem. Taky se o něj mohl zajímat a snažit se mu pomoci. Alespoň popovídání s ním by ho nezabilo. Byla jsem ráda, že mu to Tamar na konci hezky vytmavila 👍.

"Divadeláci nepařili, aby se zlili, ale zlili se, aby vypadali dekadentně, světaznale a nádherně tragicky."

Musím říct, že dějová linka Tamar mě zajímala více než ta Cley, i když se nakonec velmi propojují a ústí v jeden komplikovaný příběh. Kniha začíná úryvkem, ke kterému se v závěrečné části opět vrátíte a tentokrát i s následným pochopením všech událostí a souvislostí. Příběh mi připadá šikovně zamotaný, i když mi v tom závěrečném vysvětlení něco stejně chybělo.

Na knize mě kromě hlavní magické záhady hodně bavilo prostředí divadla a herectví 🎭. Líbilo se mi propojení se Shakespearovým Snem noci svatojánské. To na tom bylo nejlepší. Ocenila bych více záhady s Pukem, Erlingem a maskou, také tedy více divadla, no a méně teen drama a toxického vztahu Cley a Tima. Autorka sice vykresluje živé postavy a jejich problémy, jenže mě taková ta zlatá mládež bohužel už dávno v knihách nebaví. Knížka mi tedy přišla jako taková divadelní Gossip Girl.

"Jsem tulák noci, samý žert a vtip."

Klidně bych brala, kdyby kniha byla místo YA prostě knihou pro dospělé a hrdinové byli třeba na vysoké herecké škole. Nápad je to krásný, ale dalo by se z toho vytěžit mnohem více. Mohlo by to být mnohem temnější a stejně tak by kniha pak mohla obsahovat i peprnější scény. Navíc by mi ke starším postavám i lépe seděl ten Shakespeare.

Příběh se mi četl celkem snadno, ale lepší by prostě bylo, kdyby byl zpracovaný se staršími postavami a tedy i pro starší čtenáře. Pak by to byla pecka. Nějak mi prostě neseděl příběh k věku hrdinů. Asi už jsem prostě stará. Jinak to bylo fajn počtení.

Za knihu k recenzi děkuji Knihy Dobrovský.

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Anotace mě zaujala, ale jak jsi postupně líčila ty charaktery... no, asi by mě to štvalo. :D

    ReplyDelete
  2. Ahoj, díky za recenzi. Jenom prosím o opravu jména jedné z hrdinek - je to Clea, ne Cleo :)

    ReplyDelete
  3. Upřímně ti řeknu, že jsem ani nečekala, že mě to bude takhle bavit, na pubertální dráma už asi začínám být ráda. :D Dva úhly pohledu super (mám ráda, když máme víc perspektiv a nic není jenom černobílé), i když jsem si tedy u Cleiných částí často říkala jenom PROČ, proč by něco takovýho podstupovala dobrovolně a je fakt, že zazobaná děťátka tedy měla velmi pestrý život ... holt umělci. :'D Trochu jsem se bála, co se z toho vyklube, a ono to nakonec společně fungovalo perfektně.

    ReplyDelete