NIMBUS: SMRTKY SE VRACÍ SE VŠÍ PARÁDOU

6:28 PM

Autor: Neal Shusterman | Nakladatelství: YOLI | Počet stran: 440 | Měsíc a rok vydání: 04/2019

Anotace: Rowan se rozhodl, že na vlastní pěst napraví cech smrtek a podrobí jej zkoušce ohněm – a to doslova. Po zimním konkláve zmizel v ústraní a od té doby podniká útoky na zkažené smrtky — nejen ve StředoMerice, ale na celém kontinentu. Stal se z něj lidový hrdina – smrtka Lucifer – který v černé róbě odevzdává zkorumpované smrtky plamenům. Citra, z níž se pod dohledem smrtky Curieové stala mladší smrtka, zkaženost vidí a chce ji změnit zevnitř, ale na každém kroku nachází překážky, a dokonce se ocitá v ohrožení života. Rozkol mezi „starou gardou“ a „novým řádem“ se vyostřuje a vzájemné soupeření přechází od slov k činům. Nad tím vším bdí vševědoucí Nimbus – jediný, kdo má moc řešit závažné problémy dokonalého světa. Ale vloží se do toho, nebo bude jen přihlížet, jak se dokonalost mění v úpadek?

Moje pocity: Když jsem dočetla Smrtku, měla jsem pocit, že mě to oproti Bez šance dostatečně nešokovalo. Koncept mi to přišel moc zajímavý, autorovo psaní chytlavé, ale nepřišlo mi, že by ten děj byl tak nečekaný. Už jsem toho asi prostě přečetla moc a jen tak nějaký zvrat mě nepřekvapí. Často děj prostě tuším. Čtení a koukání na seriály mě naučilo být podezřívavou!

"Trefila jsi hřebík na hlavičku, Anastázie. Přesně to je cech smrtek: střední škola s vraždou."

Smrtku jsem četla v angličtině, ale u pokračování jsem díky příležitosti sáhla po českém překladu. Nelituji toho. Na názvy jsem si zvykla a už mi spojení jako "vrchní sekáč" nepřijdou tak vtipná jako když jsme si s kamarádkou, která Smrtku četla česky, porovnávaly termíny. Pro znalé angličtiny vám sem nějaké ty pojmy vypíšu pro zajímavost 🙃.

Scythe = smrtka; The Scythedom = Cech smrtek; Thunderhead = Nimbus; High Blade = vrchní sekáč
Blade Guard = Nožová garda; MidMerica = StředoMerika; Supreme Blade = nejvyšší sekáč
GrandSlayers = arcismrtky; Gleaning = kosení; Old Guard = stará garda
New Order = nový řád; Endura = Trvalka; Unsavory = nezvedenec

Nimbus je velmi uspokojivé pokračování, které rozhodně není vycpávkovým dílem. Bavilo mě to více jak Smrtka. Příběh se může jevit jako trochu pomalý, ale je velmi promyšlený. Rozhodně jsem si to užila, i když tempo čtení je spíše vlažnější. Bude to tím, že svět Smrtek obsahuje spíše spiknutí a intriky než akční scény. Navíc se u téhle série nemusím nějak extra bát o své oblíbené postavy. Jelikož zmrtvení není definitivní a mohou je oživit... nemám potřebu lapat po dechu kdykoliv se jim něco děje. Zajímají mě, baví mě, ale nějak se o ně tolik nestrachuji. Celý tón příběhu mě zastavuje od opravdového spojení s postavami, i když mě baví o nich číst.

"Bylo to mistrovské dílo politického inženýrství!"

Citra a Rowan jsou i nadále od sebe a každý má svojí dějovou linku. Nemají téměř žádnou interakci a nedá se mluvit o romanci, ale stále jsou tak nějak propojeni. Citra politikaří a Rowan beze spravedlnost do vlastních rukou. Nimbus zapojuje do příběhu novou postavu jménem Grayson Tolliver. Tohoto mladého muže oddaného Nimbovi sledujeme na dříve nezmapovaném území, ve světě Nezvedenců. Kdo jsou Nezvedenci? Proč jim v identifikaci svítí velké červené N? Jaké pro ně platí omezení? To si budete muset přečíst v Nimbu. Za sebe mohu říct, že jsem si Graysona velmi oblíbila a líbilo se mi nahlédnutí do jiných částí příběhu. Greyson přináší do příběhu čerstvý vítr. Stejně jak jsem si užila změnu v podobě Nimbova pohledu na svět. Nimbus o všechny pečuje jako starostlivá matka, ale zároveň chladně vypočítává smrt lidstva. Snadno vám může připomenout AI SPIRO z Illuminae.

"U stolu jich sedělo víc než tucet, takže to byla opravdová smrtčí duha."

Ve Smrtce jsme si mohli přečíst úryvky z deníků Smrtek, ve druhém díle jsou tyto části z pohledu samotného Nimba. Tady si dovolím trochu toho polemizování. První kniha se jmenuje Smrtka (Scythe) a jsou v ní úryvky z deníků smrtek. Druhý díl, Nimbus (Thunderhead), nám ukazuje pohled Nimba. POZOR - MOŽNÝ SPOILER OHLEDNĚ KONCE DRUHÉHO DÍLU (naznačuji) A NÁZVU TŘETÍHO Třetí díl se bude jmenovat The Toll což znamená poplatek, mýtné, zvonění (a single ring of a bell - jedno zazvonění zvonu)... ale také je to (the toll of dead) výraz pro počet úmrtí, obětí nebo zranění vyplývajících z konkrétních okolností, jako je přírodní katastrofa, konflikt nebo nehoda. Díky konci Nimba je mi jasné, že název to je opravdu odpovídající. Jsem jen zvědavá, jestli odkazuje na všechny ty mrtvé, anebo nám třeba nabídnou úryvky z pohledu tonistů.


Rozhodně jsem si užila vidět, jak se svět smrtek rozšířil po uzavření prvního dílu. Konflikty se prohlubují, Smrtky se dále dělí na dva tábory a jsou zde ještě další otázky o tom, jak by mělo být kosení prováděno! V pokračování je také mnoho politických intrik, které jsem si důkladně užila. Na Smrtce se mi líbil hlavně ten koncept, který Nimbus výrazně rozšiřuje. To jsem si opravdu vychutnala! Autor to má vážně promyšlené.

Konečně, konec byl FENOMENÁLNÍ. Nemohu se dočkat až budu moci s dalšími čtenáři spekulovat o tom, jak bude třetí kniha postupovat vpřed... když vezmeme v potaz všechny události, které se odehrály v posledních několika kapitolách Nimba. Vážně to bylo dobře udělané zakončení s fantastickými zvraty. To čekání bude dlouhé.


Universal Pictures chystá Smrtku jako celovečerní film, takže jsem si řekla, že se zamyslím nad obsazením.

Citra Terranova; Věk: 16-17 let (Smrtka), 18 let (Nimbus); Barva vlasů: hnědá; Barva očí: zelená
Jednu z těchto děvčat bych si tam představit klidně uměla... holky sice nemají zelené oči, ale to bych tak neprožívala jelikož to můžou vyřešit čočky.

Rowan Damisch; Věk: 16-17 let (Smrtka), 18 let (Nimbus); Barva vlasů: černá; Barva očí: hnědá
Dylana známe z Labyrintu, ale je pravda, že mojí představě by tak nějak odpovídal. Mohli by najít nějakého neznámého klučinu, který by mu byl typově podobný. Zbylé dva si představte černovlasé.

Smrtka Curie... Můžeme tam prosím mít Helen Mirren? Podle mě perfektní První dáma Smrti!

Smrtka Faraday... internet na mě vystrčil Colma Feore, no proč ne :-)
Faraday má elegantně sestříhané šedé vlasy a tmavé oči, vypadá zhruba na šedesát.

Tady máte trailer na první knihu, Smrtka 🙂.

Co říkáte na druhý díl? Co si myslíte o mém hereckém výběru? Jaké byste si jako Smrtka zvolili jméno?


Za knížku k recenzi moc děkuji nakladatelství Euromedia a YOLI. Na konkláve smrtek se dostanete tudy.




--- POZOR SPOILERY ---
Wau, proč se nemohla smrtka Curie schovat s nimi? Ale chápu, že se rozhodla se nechat ukončit s tím, že do poslední chvíle bude vykonávat svoje poslání.

Jsem zvědavá kdy Citru a Rowana najdou. Nepředpokládám, že by se třetí díl odehrával bez nich, ale je také klidně možné, že si tam chvíli pobudou a pak se nebudou stačit divit, co se se světem pod vládou Goddarda bude. Tutově se Goddard chopí moci a to nedopadne pro lidi dobře. Opravdu se bojím, jak to ve trojce bude vypadat s tímto světem. 

Týjo, z celého světa až na Greysona jsou nezvedenci? Nimbus válí!

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Helen Mirren jako Smrtka Curie by byl doslova splněnej sen. :'3 Mám pocit, že v anotaci The Toll jsem četla, že by je měli najít po třech letech, kdy se to taky zřejmě bude odehrávat ... ale osobně jsem hrozně zvědavá na to, jakým směrem se vyvine Smrtka Rand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Viď? :-) Já už tam teď nevidím nikoho jiného....
      Helen Mirren

      Já právě ani anotaci k trojce ještě nečetla... dočetla jsem Nimbus včera. Randová je... no...

      Delete