LOUTKOVÉ DIVADLO: THRILLER Z KTERÉHO ZAMRAZÍ 🔥

5:00 PM

Autor: M. W. Craven | Nakladatelství: Vendeta | Počet stran: 344 | Datum vydání: 16.9. 2019

ANOTACE: Sériový vrah upaluje své oběti v prehistorických kamenných kruzích Lake District. Nenechává za sebou žádnou stopu a policie je bezradná.

Když policisté naleznou jeho jméno vyryté do ohořelých pozůstatků třetí oběti, zneuznaný detektiv Washington Poe je znovu povolán do služby, aby se zúčastnil vyšetřování, o které ale nemá zájem. Zdráhavě utvoří tým s geniální, ale značně nespolečenskou civilní analytičkou Tilly Bradshawovou – nesourodý pár odhalí stopu, kterou měl vidět jenom Poe.

Nepolapitelný vrah má zjevně plán a z nějakého důvodu chce, aby byl policista jeho součástí. Jak počet obětí přibývá, Poe zjišťuje, že je s případem mnohem spjatější, než by si kdy dokázal představit. V šokujícím finále, které roztříští jeho povědomí o sobě samém, nadaný detektiv zjistí, že jsou mnohem horší věci než být upálen zaživa.

MÉ POCITY A DOJMY: Od mala (prakticky od 6 let, protože za vysvědčení v první třídě jsem dostala plyšového vlčáka Rexe) koukám na kriminálky 😁. Jen jsem je do této doby nečetla 😇. V poslední době se mi ale hodně líbí YA knihy s detektivní zápletkou a tak jsem si řekla, že je na čase si nějaké to krimi či thriller přečíst a vybrala jsem si dobře. Loutkové divadlo mě zaujalo svou  anotací, ve které se píše o sériovém vrahovi upalujícím své oběti v prehistorických kamenných kruzích, což zní dost temně a strašidelně.  Navíc čtenáři přirovnávali postavy k těm ze seriálu Bones a Tilly Bradshawovou pak ještě k Sheldonu Cooperovi. Prostředí, postavy a zápletka... všechno znělo velmi slibně a slibovalo to nezapomenutelnou jízdu. Říkala jsem si, že kniha z téměř skotského prostředí, s postavami typově podobnými těm, které mám ráda, a díky kamenným kruhům s téměř mysteriózní zápletkou nemůže zklamat a nezklamala 😀🙂.

"Maso prská a syčí jako pečeně v rozpálené troubě. Krev, tuk a voda se mu valí po pažích a odkapávají z konečků prstů. Černo před očima. Bolest odezní. Dýchání už není zrychlené a naléhavé. Stařec umírá."

Začátek byl možná trochu pomalejší, ale za to zanechal dojem. Uvnitř prehistorických kamenných kruhů, kterých je v Cumbrii opravdu hodně (nejvíce v celé Británii), nachází policie upálené oběti neznámého vraha, který nezanechává žádné stopy. No a pak najdou upálené tělo, na kterém objeví vyřezané jméno detektiva Washingtona Poea, který již u policie nedělá, protože byl kvůli případu v minulosti odvolán. Díky zjištění vysoce inteligentní Tilly je Poe povolán k vyšetřování případu a musí se ptát, jestli si Upalovač vybírá své oběti náhodně či je mezi nimi nějaká spojitost, jak v tom figuruje on a co znamená číslo 5 na hrudi jedné z obětí.


"Ten, jež usiluje o pomstu, musí vykopat dva hroby: jeden pro svého nepřítele a jeden pro sebe."

Nemohu porovnávat s ostatními thrillery, ale atmosféru to mělo místy opravdu děsivou. Cravenovo psaní vás vtáhne do příběhu v prvních několika kapitolách a odmítne vás pustit! Druhou polovinu knihy jsem zhltla v kuse. Je snadné vžít se do postav a nechat se pohltit atmosférou. Líbilo se mi, že procházíme vyšetřování krok za krokem do detailu. Vše to dávalo smysl.

Postavy mi seděly a líbily se mi. Poe je hodně svůj. Nebojí se hledat nové úhly pohledu a styl vyšetřování a jít si za tím. Navíc nesnáší šikanu a ochraňuje tak policejní analytičku Tilly, která má velmi vysoké IQ (hraničící s 200) a neskutečné odborné znalosti, i když ty praktické znalosti a sociální dovednosti ji velmi chybí. Mamka, která toho má v tomto žánru hodně načteno, říkala, že takových dvojic četla už několik, takže to asi nebude tak originální, ale já byla s postavami velmi spokojená. Přátelství mezi společensky neobratnou Tilly Bradshawovou a svérázným detektivem Poem mě hřálo u srdce. Těším se na jejich vztah a postavy rozvíjející se v celé sérii.

Ocenila jsem také prostředí Lake District, které jako velmi opuštěné místo, kde jsou od vás sousedé opravdu daleko (víme, že třeba Poe bydlí na celkem odlehlém místě) skvěle vyhovuje potřebám příběhu a sériovému vrahovi, který spálí své oběti naživu uvnitř kamenných kruhů. Washington Poe a jeho tým mají za úkol zabránit mu, aby si vyžádal další oběti, ale zvládnou ho identifikovat a lokalizovat, než znovu zasáhne?

K zápletce samotné vám toho povím asi tolik, že mě to nepřekvapilo. Vraha jsem tušila slušnou dobu a utvrdila se v tom dříve než detektivní tým v čele s Poem. Líbilo se mi, že je pak vše do detailu objasněné a každý čtenář tedy pochopí kdo, proč a jak 👍. Knížku mohu doporučit jak zkušeným čtenářům krimi a thrillerů tak i začátečníkům jako jsem já 😀.

--- POZOR SPOILERY ----

Nebyla jsem překvapená tím, kdo je vrah. Bylo jasné, že je to jeden z těch kluků a mstí se za to, co jim bylo provedeno. Byli to všechno staří muži, takže to byla odplata za dávné věci. Ta kastrace a následné upálení? Jasná pomsta. Vrah chtěl, aby oběti trpěli. Navíc kastrace odkazuje na pomstu za nějaký sexuální zločin... za sexuální zneužívání.... což by v případě můžu a malých kluků znamenalo pedofilii.

No a proč by jeden z těch kluků nemohl teď být policista? Změnil identitu, vyrostl a dal se k policii. Navíc bylo jasné, že je to někdo kdo má blízko k Poeovi a dobře ho zná. Ví, že Poe se toho chytí a přijde na to. Vrah chtěl být odhalen. Chtěl divadlo. Chtěl pozornost. Chtěl, aby se o něm mluvilo. Říkala jsem si, že ta žena z domova v tom jela taky a tudíž neutekla, ale byla unesena. No a to omráčení? Úplně klidně mohl být vrah přímo v domě a nahrát to u sám na sebe. Ta látka se navíc mohla používat u policie nebo i někde jinde s tím, že policie má potřebné znalosti. Navíc vrah věděl, jak nezanechat stopy a vyhnout se hlídkující policii. Měl tedy interní informace. Nebylo nemožné, že by sám byl aktivně zapojen do vyšetřování a Poea naváděl na správnou stopu. Velmi chytře vymyšlené, ale pro mě prostě nešokující a nepřekvapivé 😀🙂. No a ve finále jsem Upalovače i chápala. Neříkám, že upalovat lidi za živa je správné a neomlouvám to, ale chápu, jak zlomený muž to musel být. Být sexuálně zneužíván, vidět své kamarády, kteří pro vás byli v podstatě rodina uhořet... a pak vidět jak z toho ti muži vyšli bez postihu. Chápu to.

--- KONEC ---

Za knihu k recenzi děkuji Knihy Dobrovský.


You Might Also Like

4 komentářů

  1. Co si budeme povídat, ona už jenom ta obálka je krásná. :D Podle anotace mě to taky dost zaujalo, tak jsem zvědavá, co se z toho vyklube. :) Btw, co se detektivek týče, můžu jedině doporučit sérii s Cormoranem Strikem, detektivní psaní totiž Rowlingový zatraceně jde. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. třeba na Rowlingovou taky někdy dojde 😀🙂

      Delete
    2. Jsou to bichle, ty už se ti nikam nevejdou. ��

      Delete
    3. mě už se nikam nevejdou ani slabý knížky 🤣🤣😂😂 a to jako vážně, už to teď nemam fakt kam dávat

      Delete