SNÍLEK NEZNÁMÝ: ALCHYMIE, SNY A NOČNÍ MŮRY

10:37 PM

Nakladatelství: COOBOO
Počet stran: 488
Datum vydání: 20.08. 2018

Anotace: SNY JSOU JAKO PŘÍBĚHY - DIVOKÉ A NEPRAVDĚPODOBNÉ

Sen si vybírá snílka, nikdy naopak. Sirotek a knihovník Lazlo se celý život bál, že si ho vybere nějaký obyčejný sen. Už odmala je navíc posedlý mytickým ztraceným městem Pláč. Ale na to, aby ho vyrazil hledat přes půl světa, je příliš zbabělý. A tak o městě hledá každou zmínku v knihách, dokud se mu nenaskytne příležitost vyrazit se skupinou legendárních válečníků. S nimi si může konečně splnit svůj sen… nebo o něj navždy přijít.

Odpovědi čekají ve městě Pláč, stejně jako bohyně s modrou kůží, která navštěvuje Lazla ve snech. Jak o ní může snít ještě předtím, než ji potkal? A jestliže jsou všichni bohové mrtví, proč se ona zdá tak skutečná?

Vysni si něco odvážného a nepravděpodobného. Něco nádherného a plného příšer.


Moje pocity: Tak jsem po třech měsících dočetla Snílka neznámého. Ano, čtěte správně. A není to nutně proto, že by se mi to nelíbilo. Líbilo se mi to. Líbil se mi ten magický svět a zajímaly mě postavy. Snílek neznámý je krásný a magický příběh plný bohů, polobohů, knihovníků, tajemných míst, pohádek a snů. Bylo to prostě něco neokoukaného a originálního. Líbilo se mi, že příběh řeší otázku lásky, rasismu, odmítnutí, potřebou přijetí nebo pomsty. Nebylo to jako všechny ostatní young adult knihy, ale mohlo to být o polovinu kratší.
A takhle jde člověk dál. Temná místa zakryje smíchem. Čím víc temných míst, tím víc se musí smát. Vzdorovitě, lehkovážně, hystericky, jakkoli umí.
Pomalu 500 stránek je poměrně hodně na knihu kde se toho moc neděje. Laini Taylor vážně umí kouzlit se slovy a kniha je plná poetického jazyka a krásných popisů takže čtenáři přijde příběh plný vůní a barev, ale neumí to s akčností. Lazlo a Sarai se poprvé potkávají po více jak 200 stránkách. Je to prostě kniha při jejímž čtení si můžete připadat jako někdo kdo se brodí bahnem což jde děsně pomalu a to není pro každého. Většina lidí (alespoň v zahraničí) tuhle knihu miluje, ale najdou se i tací, kteří ji díky nedostatku akce a dlouhým popisům nedokončili nebo ano, ale stejně se jim nelíbila. Já to chápu. Musela jsem se často do čtení nutit jelikož na tento styl vyprávění musí být ta správná nálada. 

Je to prostě 300 stran popisů! Krásné psaní, bezva postavení světa, ale je to šíleně pomalé! Dobrý příběh se táhne v opakujících se liniích, poetických slovech a spoustě (zbytečných) detailů, které se můžete snadno představit, aniž byste je museli číst.

Myslím, že jsi pohádka. Myslím, že jsi kouzelná, odvážná a nádherná. A... doufám, že mě necháš být součástí tvého příběhu. 
Tahle kniha může mít dva typy čtenářů. První má rád pomalé knihy a užívá si jazyk a krásné popisy, takže si knihu ihned zamiluje a bude ji vychvalovat do nebes. Druhý, což jsem já, sice ocení kouzla se slovy, ale bude se tím muset prokousat. Bude postrádat více akce, ale díky originálnímu a zajímavému příběhu tomu stejně nedá 1-2 hvězdičky a knihu si oblíbí. Třetí skupinou by byli ti, co se jim to nelíbilo. Prostě knihu nedočetli a nebo se tím prokousali, ale popisy jim kazí zážitek natolik, že knize dají nízké hodnocení.

Po tom konci jsem zvědavá kam se bude ubírat další díl.

Odeženeme je pryč, nebo je proměníme ve světlušky a pochytáme do sklenic.

Nemohu si pomoci, ale s touto knihou budu mít už navždy spojenou tuto písničku:


there was a boy
a very strange enchanted boy
they said he wondered very far
very far 
over land and sea 
a little shy 
and sad of eye 
but very wise was he 
and then one day 
a lucky day he passed my way 
then we spoke of many things 
fools and kings 
then he said to me 
the greatest thing 
you'll ever learn 
is to love 
and be loved in return

--- POZOR SPOILERY ---

Ani mi nevadila instaláska mezi snílkem Lazlem a Múzy nočních můr Sarai. Je mezi nimi ihned zvláštní pouto.

Zajímalo mě jak to bude s Lazlem a s tím, že když se dotkl mesarthiuma a zšedly mu ruce. Viděla jsem spoilerové fanarty na internetu kde je Lazlo modrý, ale byla jsem zvědavá jak se to stane. Jestli se změní když vstoupí do citadely čímž se dotkne mesarthia a kdo vlastně Lazlo je, odkud pochází. Jestli nějakým záhadným způsobem není ztraceným potěrem bohů - synem ženy, které po Masakru zůstaly vzpomínky a která se odstěhovala pryč z Pláče.

Pak se v knize připomnělo, že Lazlo byl při svém nalezení "šedý jako déšť", navíc Azoth vyrobený z jeho ducha jako jediný působí na mesarthium a podle Thyona mesarthium reaguje na Lazla, na jeho dotek. Lazlo v něm zanechal svůj otisk ruky. To už mi bylo jasné, že Lazlo umí mesarthium ovládat a je pravděpodobně syn Skathise.

Dále mi vrtal hlavou ten prolog. Stane se to teprve? A kdo je ta dívka? Můry? Takže Sarai? Ale jak je to možné když je to hlavní hrdinka? Navíc jsou tu zase ty fanarty na netu.

Sarai je duch? Můžou i tak s Lazlem být spolu? Co bude chtít Minya po Lazlovi? 

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Námět je to překrásný ale ty popisy a celkově táhlý děj mě docela odrazuje. moc hezká recenze :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Záleží na tom jak moc velká je to pro tebe překážka :-) protože příběh je to nádherný.

      Delete
  2. A mě se právě ty popisy a celkově pomalejší tempo líbily, ten nádherný kouzelný svět, kde funguje alchymie (což je za mě jedno skutečně obrovské YAY) si ho podle mě zasloužil, každé slovíčko. :3 Rozhodně to není knížka na jeden večer - je to knížka, nad kterou je třeba přemýšlet, knížka, na kterou je v dnešní uspěchané době třeba udělat si čas. Všeho moc škodí, a to platí i u akce (a koneckonců, všichni, kdo jsme četli Prokletou krev, asi budeme vědět, co tím chci naznačit ^^"), a už se nemůžu dočkat druhého dílu, abych se do toho úžasného světa zase vrátila. ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, ten svět je kouzelný! Toužím po tom být modrá, ale tak.... říkám si "tyrkysová holka" takže co se divím 😁. A taky si přeju, aby můry byly černé... to bych měla i radost kdyby mi vlétla do pokoje 😂🤣.

      Ano, přemýšlet určitě. Taky se těším na pokračování, však víš :-). Jsem zvědavá jak to bude s Lazlem, Sarai a ostatními.

      Delete
  3. Ja zbožňujem Laini Taylor a neviem sa dočkať kedy kniha vyjde v slovenskom preklade, aj keď neviem, čo vydržím čakať, už teraz mám na mále :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. To zvládneš ;-).... přece... kdo si počká, ten se dočká :-)

      Delete
  4. Na Snílka jsem hoodně zvědavá. Minulý měsíc se mi ho podařilo sehnat za opravdu skvělou cenu, takže neber to. :D Jen se toho bojím. Znám styl, jakým Laini píše, četla jsem Dceru kostí a dýmu, a četla jsem ji super dlouho. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já Snílka četla fakt čtvrt roku :-D

      Dceru kostí a dýmu kdysi dávno... a vím, že mi to taky trvalo... ale jen první díl, druhej na mě doma čeká, byly oba v akci :-D

      Delete