SESTRY SPRINGOVY: POKUS O MODERNÍ MALÉ ŽENY

2:34 PM

Autorka: Anna Todd | Nakladatelství: YOLI | Počet stran: 368 | Datum vydání: 5.8. 2019

ANOTACE: Děvčata Springova vyrůstají na vojenské základně v New Orleans. Každá ze sester je úplně jiná a všechny dohromady představují živelnou pohromu. Nejstarší Meg se touží vdát za důstojníka a žít jako tolik dalších žen, které obdivuje. Beth je největší dříč z rodiny a jejím posláním je o všechny pečovat.

Jo by nejraději rovnou odmaturovala. Sní o životě v New Yorku a novinářské kariéře. A nejmladší Amy pozoruje své sestry a učí se od nich. V dobrém i ve zlém. Když jejich tátu nasadí do války v Iráku, i přes všechny rozdíly zažívají dívky ty samé obavy. Následující rok bude náročný a v mnohém zcela zásadní…

Příběh plný romantiky a dramat, inspirovaný klasickým románem Malé ženy Louisy May Alcottové, převádí témata lásky, války, dospívání a rodiny do jazyka jednadvacátého století.

MÉ POCITY A DOJMY:  Takže, mám ráda Malé ženy 💗. Od knížky jsem si slibovala moderní Malé ženy. Čekala jsem tedy, že dostanu příběh o 4 náctiletých dívkách, jejichž otec je voják někde daleko na základně, a na starosti je má jejich matka. Čekala jsem, že budou každá jiná. Každá bude mít svou povahu, své záliby, své touhy a sny, svá trápení a problémy. Co jsem ale nečekala, bylo, že to budou Meg, Jo, Beth a Amy. Čekala jsem čtyři úplně jiná a odlišná moderní děvčata. Jiná jména, jiné záliby atd. Nečekala jsem vykrádání Malých žen, které často působí jak z jiné doby a ne z 21. století. Stále jsem si musela připomínat, že se to odehrává v současnosti, i když názory v knize a styl vyprávění mě sváděly k tomu představovat si minulost. Jako by se autorka nemohla rozhodnout, co chce vlastně psát. Jsou tam auta, notebooky, mobily, odkazy na Game of Thrones, (Hra o trůny), Gossip Girl (Super drbna) a další věci a pak přijde toto 🙄:

"Já bych pro lepší život udělala skoro všechno. Kdybych byla manželka pana Laurence, mohla bych celý den malovat a pít čaj a stát se správnou jižanskou ženou."

Nevadí mi, že je kniha o rodinných vztazích, to vůbec ne. Nečekala jsem nic natřískané akcí, to ne. Vadí mi, že to moc kopíruje Malé ženy. Jen jsou to Malé ženy v mnohem otravnějších verzích a bez jakéhokoliv vývoje. 


MALÉ ŽENY 1994

Beth je patnáct let a hodně se stará o svou rodinu tím, že pere, myje nádobí atd. Dělali si z ní pěknou služku😐. Bylo mi jí až líto. Beth nechodí do školy a učí se doma, jelikož trpí úzkostí a agorafobií, což teda nebylo zvládnuto úplně nejlépe. Zaprvé, duševní poruchy byly tím, co v podstatě definovalo charakter Beth a celý její příběh😮. A za druhé, to bylo takové velmi anti-terapeutické. Beth je prostě doma, nikam nechodí a to ani na terapii. Nesnaží se jakkoliv pracovat na své psychice. Podporovat nevyhledání pomoci a ignorování duševních problémů není zdravé, dámy a pánové. Také je v knize naznačeno, že je Beth lesbička, ale vlastně se tím moc nezabývají. Spíš to tam autorka vložila, aby Beth dodala nějakou další vlastnost či charakterový rys, což opravdu není dobře. Beth nebyla špatná, jen tam prostě tak nějak... byla 🤷‍♀️.


moderní MALÉ ŽENY 2018

Dvanáctiletá Amy je prostě ve velmi obtížném věku. Nicméně, na rozdíl od původní Amy, tahle Amy nedospěje nikam. Amy prostě byla celou knihu spratkem 🙄🙄🙄. Navíc stále otravně ječela. Ječela na své rodiče, své sestry... na všechno. Šlo jí v podstatě jen o bohatství a pohodlný život. Štvala mě pěkně. Chápu, že ve dvanácti letech nemusí mít moc rozumu, ale myslela bych si, že bude mít úplně jiné zájmy a starosti.

"A co pak? Co se stane, až ti bude třicet a z tvého hezkého bohatého kluka se stane už ne tak hezký, bohatý a rozmazlený chlap, nebo když se nedejbože něco stane a ty zůstaneš sama na výchovu dětí a nebudeš umět žádnou práci?" Amy vzdychla. "Prosím tě, mami, to se nestane. Postarám se, aby můj manžel zůstal sexy."

Meg. Bože, Meg! Jak ta mi pila krev🙄😑. Proč?!! Proboha proč?! Meg je nejstarší ze sester, je jí devatenáct a je pěkně materialistická a velice posedlá statutem ve společnosti. Meg je pěkně povrchní a zahleděná do sebe. Navíc tahle verze je tak trochu do větru.  Ano, mluvím o promiskuitě a ještě hloupé naivitě. Posílat lechtivé fotky komukoli je totiž naprostá hloupost, která se jí taky pěkně vymstila. Čtenáři si z toho můžou vzít poučení a neposílat nic ani svému příteli či přítelkyni. Nikdy totiž nevíte, kdy dojde na rozchod a ten protějšek se vám bude chtít pomstít. Stejně jako ostatní sestry Springovy jí formovala a definovala v podstatě jedna věc, a to byla schopnost mít muže. Neustále mluvila o tom, jak chce být důstojnickou manželkou a matkou. Jasně, protože každá dnešní devatenáctiletá holka chce přesně tohle 🙄. V devatenácti se zasnoubit, rychle se vdát a život strávit u plotny. Feminismus právě umřel! 😭 Pak dost nechápu další věc, a to ten milostný trojůhelník mezi ní, Johnem Brookem a Shiou Kingem. Shia King je člen jedné z nejbohatších rodin v New Orleans a dříve s Meg chodil. On jí stále miluje, ona mu stále prohlíží Facebook a pak na něj na večírcích dělá oči. Klidně by se to dalo nazvat stalkingem. Postava Johna Brooka tady byla prostě dost zbytečně. V podstatě jen pro to, aby Meg mohla fantazírovat o tom, jak se s ním v devatenácti zasnoubí.


BBC minisérie MALÉ ŽENY 2017

Má drahá Jo ❤. Všemi oblíbená tvrdohlavá a nezávislá dívka. Kousek z ní tu zůstal 💔. Tato nová Jo se zabývá lidskými právy, je vegetariánka, je temperamentní a horkokrevná. Nevím, co si o Jo myslet. Líbilo se mi na ní, že se chce stát novinářkou a nemele dokola (jako Meg) o tom, že chce být manželkou a matkou👍. To jsem opravdu ocenila. Na druhou stranu, pokud s ní někdo nesouhlasí, tak s ním nevede živou debatu, ale umí být pěkně zlá.

"Já doufám, že můj smysl na tomhle světě není rozmnožovat se a udržovat hladinu populace. To je jak z nějakého pitomého antiutopického románu. Chci mít větší smysl. Třeba se nechci vdát a sekat jedno dítě za druhým. Třeba chci udělat kariéru, žít sama, cestovat, sednout do letadla, kdykoli se mi bude chtít. Co je na tom špatného?"

Druhá polovina knihy byla o trochu lepší 😄tím, že jsem se odpoutala od toho neúspěšného kopírování Malých žen, zůstala jsem v představách v přítomnosti a ignorovala výroky o tom, jak je důležité být manželkou vojáka, ale stejně to nestálo za to. Nejsmutnější na knize je to, že nevidíme sestry vyspět 👎. Nesetkáme se tady se sestrami, které vyrostou, poučí se ze svých chyb a stanou se inteligentními a odolnými mladými ženami. Kdepak. Tady není prakticky žádný pořádný vývoj postav 🤷‍♀️. Já ho tam bohužel nevidím. Nemyslím si, že by se sestry něco naučily. Největší posun, který se tu stal, vlastně za posun ani nelze považovat. Meg si stále zvolila muže a Jo udělala trochu krok zpět od své nezávislosti tím, že šla mít sex s Lauriem a začala s ním chodit po té, co říkala, že jí zajímá svět a ne, cituji, "jenom vdávání a šukání". Nakonec i jí zajímal nějaký ten kluk. To je úplně normální, jen bych řekla, že je důležité zachovat si svou osobnost a individualitu. Nedefinovat se jenom jako přítelkyně, manželka, matka.


MALÉ ŽENY 2019

Pokud nejste obeznámeni s příběhem Malých žen, pak se vám tato knížka možná bude líbit. Pokud Malé ženy znáte a dokonce máte rádi, vyhněte se tomuto obloukem😶. Anna Todd prostě vzala nesmrtelný příběh o sesterství, lásce, ztrátě, odolnost a dospívání a předělala ho do příběhu plného sobeckých, nezralých, nezodpovědných a plochých postav definovaných pouze jednou negativní vlastností. Sesterského pouta, které dělá z původního díla takovou klasiku, tam bylo žalostně málo 😥. V podstatě jen krátké záblesky mezi ostatním příběhem o tom s kým chodit, spát a koho si vzít. Je to celé hlavně o Meg, Jo a o jejich klucích.

Bohužel je ta nádherná obálka mnohem lepší než obsah. I když musím říct, že se to i přes mé protáčení očí četlo snadno. Celkově ale za mě bohužel ne 😞😔. Zklamání. Možná jsem na takové knihy prostě už stará. Doporučila bych to mladším čtenářům (tak od 15) a třeba těm, kteří mají rádi knižní sérii Super drbna (Gossip Girl) 😃😉. Je tam nejen zmiňovaná, ale díky řešení postavení a vztahů mi to tuto sérii připomnělo.

Za knihu děkuji YOLI ❤ a Euromedia. Seženete ji ZDE.

You Might Also Like

0 komentářů