FURYBORN: KREV, SLUNCE A ZKLAMÁNÍ

1:59 PM

Autorka: Claire Legrand | Nakladatelství: King Cool | Počet stran: 520 | Datum vydání: 2.6. 2019

ANOTACE: Dvě mladé ženy, které od sebe dělí mnoho staletí a v jejichž rukou leží moc zachránit svět… Nebo jej odsoudit k záhubě.

Když asasíni napadnou jejího nejlepšího přítele, korunního prince, Rielle Dardennová udělá vše pro to, aby ho zachránila, čímž odhalí svoji schopnost ovládat všech sedm živelných kouzel. Jedinými osobami, jež by takovou mocí měly vládnout, jsou královna světla a královna krve. Rielle musí podstoupit sedm zkoušek, které její moc prověří a prokážou, že ona je Sluneční královna. Pokud jimi neprojde, popraví ji… tedy pokud během zkoušky nezemře sama.

O tisíc let později je pro lovkyni odměn Elianu Ferracorovou legenda o královně Rielle jen pouhou pohádkou. Když Impérium Nesmrtelných dobude její království, Eliana pojme násilí za své, aby tak ochránila svou rodinu. Věří, že je nedotknutelná – do doby, než zmizí její matka. Ve snaze najít ji se připojí k veliteli rebelů na nebezpečnou misi a pochopí, že zlo v srdci impéria je hrozivější, než si kdy dovedla představit.

Zatímco Rielle s Elianou bojují ve vesmírné válce, která se táhne už po několik tisíciletí, jejich příběhy se protnou a šokující spojitosti mezi nimi nakonec rozhodnou o osudu jejich světa – a jich samotných.

"Brána padne. Andělé se vrátí a přinesou s sebou zkázu celému světu. Že nastala tato chvíle, poznáte podle toho, že povstanou dvě královny z lidského rodu - jedna bude zrozena z krve a druhá ze světla. Jedna bude mít moc zachránit svět. Druhá ho zničit. Dvě královny povstanou. Ponesou moc všech Sedmi. Ponesou váš osud ve svých rukou. Povstanou dvě královny."

MÉ POCITY A DOJMY: Tahle knížka mi bohužel nepadla do noty. Vůbec mi to neutíkalo a do čtení jsem se musela nutit 🙄. Proč? Ze začátku je ten příběh dost zmatený. Je tam spousta názvů a spousta jmen (lidí a dalších věcí). Autorka se podle mě snažila vybudovat komplexní, propracovaný a komplikovaný svět. V její hlavě to báječně funguje, ale má potíže s tím to předat čtenáři. Možná jsem nepozorné ťululum, ale přišlo mi, že často se čtenář musí domnívat, o co tam jde. Vypadá to například na to, že si Eliana pojmenovala všechny své zbraně, ale zmíněno je to konečně až na straně 168. Stejně tak jsem se z kontextu musela domnívat, že adatroxové jsou prostě nějací strážní. V polovině knihy se to tedy trochu zlepšilo, jelikož jsem se začala v tom světě a příběhu celkem orientovat.

"Žijeme ve světě, kde dobří králové umírají a kde jsou ti, kteří jsou natolik pošetilí, že doufají v něco lepšího, okamžitě popraveni."

Ovšem hlavním důvodem proč se mi to tak špatně četlo je, že mě absolutně nezajímala ani jedna z hlavních hrdinek. O Rielle se hned na začátku dozvíme, že je krvavou královnou. Logicky tedy bude Eliana kladnou sluneční královnou. Tím si podle mě autorka mistrovsky podkolapa celý příběh a jakékoliv napětí v knize. Úplně jinak by to působilo, kdyby musel čtenář čekat na odhalení toho, která z dívek je kterou předpovězenou královnou. Možná bych se pak dokázala s Rielle sžít a fandit jí. Takhle mi připadala jen jako nafoukaná a marnivá dívka, která chce hlavně to, aby ji lidé milovali 😶. Nějak si vůbec nepřipouštěla, že by ona mohla být ta zlá, která jim přinese zkázu. Bylo by fajn, kdyby se obávala toho, že může být krvavou královnou. Zvlášť když slyší hlas a brzy jí dojde, čí ten hlas je. Navíc si je vědoma toho, že je krásná a chce přitahovat pozornost 😑. Obléká se vyzývavě. Navíc mi přišlo, že si moc vyskakuje na výše postavené a skáče jim do řeči. Nebyla mi jednoduše vůbec sympatická a vztah jí a Audrica mi byl také ukradený, když jsem od začátku věděla, že ho zabije. Zkoušky, které musela Rielle podstoupit sice byly akční a zajímavé, ale velmi často jsem se přistihla, že vůbec neudržím pozornost a jsem myšlenkami někde úplně jinde. Což je právě tím, že mě nezajímala postava, která zkoušky podstupovala. Její osud mi byl znám a byl mi naprosto jedno. Byla jednoduše otravná. Starala se jen o to jak je mocná a jak moc chce mít sex s Audricem, anebo snad Corienem? Pfff. To pro mě není správná silná ženská hrdinka.

"Na šílenou rozkoš, kterou cítila při svlékání se jen kousek od Audrica, se nikdy nemohla dopředu připravit."

No a Eliana? Tu jsem také nemohla vydýchat. Její slepotu a lhostejnost k utrpení druhých jsem opravdu nedávala. Dalo se pochopit, že chtěla chránit vlastní rodinu, to spousta postav a reálných lidí, ale za jakou cenu?! Není to tak, že by neměla jiné možnosti. Ona prostě slepě pomáhala tyranům a pro to jsem neměla nejmenší pochopení. Viděla, jak na tom lidé jsou, a stejně byla schopná udělat to, co udělala. Navíc se rozhodla popírat jakékoliv svoje schopnosti a pravdu o svém původu. Když se nad tím zamyslím, tak mi připomínala Celaenu ze Skleněného trůnu. Eliana, Ďas Orlinu (což pořád opakuje), mě totiž štvala úplně stejně jako Celaena, Adarlanský zabiják. Jenže Celaena mi pila krev v povídkovém Krvavém ostří, jenže pak se to zlepšilo. Nevadí mi, pokud postava zabíjí jiné a dokonce, ani pokud si to užívá. Dokážu mít ráda i nájemné vrahy. Třeba Celaena zabíjela ty, kteří by se jinak klidně mohli povraždit mezi s sebou, a bylo by to dobře. Navíc se snažila osvobodit otroky. No a taková Mia z Nikdynoci se zas touží pomstít vrahům svého otce. Eliana oproti nim pracuje pro zlo a loví nevinné lidi, běžné obyvatele, kteří pod nadvládou Impéria trpí 😕😔. To prostě nedokážu pochopit. Ani Eliana mi tak nijak nepřirostla k srdci.

"V dětství byla zvyklá rozvážně flirtovat s Talem, Ludivine a čas od času to dokonce zkoušela na Audrica, ale tohle bylo jiné."

No a pak je tu ta LGBTQ+ reprezentace. Ale byla to opravdu bisexuální reprezentace? Eliana zmiňuje, že v minulosti měla sex, jak s muži tak se ženami, aby získala informace. Zmiňuje také, že si sex se ženou užila. Jenže byla někdy do nějaké zamilovaná? Přitahují ji ženy? Spaní s oběma pohlavími může v knize na jednu stranu působit jako naprosto přirozená věc (což homosexualita, bisexualita atd. jsou!!!) v tom smyslu, že to v tomto světě vůbec neřeší. Nemají pro to kolonky a nikdo (předpokládám, že hlavně ty ženy, se kterými spala) se nad tím nepozastaví. Na druhou stranu to může působit tak, že Eliana prostě spala s těmi, kteří měli potřebné informace, a to prostě bez ohledu na jejich pohlaví. Navíc bychom ji mohli mít za postavu, která si ráda užívá sex a je jí jedno, s kým to zrovna je. O Rielle je řečeno, že flirtovala jak s muži tak se ženami, ale to je vše. Nic dalšího nenasvědčuje tomu, že ji opravdu přitahují obě pohlaví. Mohla si jednoduše procvičovat flirtování. Ani u jedné z postav se nejedná o zamilovanost a vztah se ženou a obě pak skončí s muži. 

"Když si ze rtů olizovala šťávu z jablka [.....] přejel pohledem nejprve po jejích ústech, pak po jejím hrdle, když sousto polykala, a následně i po celém zbytku jejího těla."

Jak jsou Rielle a Eliana propojené jsem pochopila velmi rychle. Jediné, co mě na knížce zajímalo, byl Simon. K tomu jedinému jsem si částečně našla cestu. Navíc mě zajímalo, jak se stalo, že se oddělil od Eliany. Posledních 100 stran knihy se pak celkem rozjelo, ale stejně mě to nepřimělo změnit názor. Bohužel všechno začalo a skončilo s tím, že mi hlavní hrdinky nepadly do noty. Těšila jsem se na to, ale bohužel mě to ohromně zklamalo. Dokážu knihám spoustu věcí odpustit, ale jakmile hned na začátku chytnu silnou alergii na postavy, tak už se to s příběhem veze. Celý ten příběh mi byl vlastně velice lhostejný, i když premisu to vlastně mělo výbornou. Jen autorka to podle mě od začátku nezvládla. Nebýt tam ten prolog, který se odehrával dva roky po začátku knihy, tak by se mi to četlo úplně jinak. Díky zmatenosti, nesympatickým postavám a mé lhostejnosti k nim se tedy bohužel přidávám do tábora těch, kterým se kniha nějak zvlášť nelíbila. Pokud máte ale rádi fantasy, líbí se vám ta premisa a zkousnete u postav to, o čem píšu, tak to zkuste a sami uvidíte, kam budete patřit 😉. Třeba zrovna budete patřit k té skupině, která Furyborn miluje.


Za knížku děkuji Knihy Dobrovský 😄.



You Might Also Like

0 komentářů